Öğretmen Gözüyle Sorunlar... - Eğitim Haberleri

23 Kasım 2008 Pazar

Öğretmen Gözüyle Sorunlar...

Atatürk Üniversitesi tarafından yapılan araştırmaya katılan öğretmenlerin gözüyle eğitimdeki başarısızlığın başlıca nedenleri...

Atatürk Üniversitesi (AÜ) Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi'nce yapılan araştırmaya katılan öğretmenler, öğrencilerdeki öz güven eksikliği, öğretmenlerin sık sık tayinle yer değiştirmesi ve velilerin çocuklarının eğitimine önem vermemesini eğitimde başarısızlığın başlıca nedenleri olarak gösterdiler.

Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Abdullah Şahin ile yüksek lisans öğrencileri tarafından hazırlanan "Eğitimde Başarısızlığa İlişkin Öğretmen Görüşleri ve Çözüm Önerileri" adlı araştırmada, öğretmenlerle yüz yüze yapılan görüşmelerle eğitimdeki sorunlar tespit edilmeye çalışıldı.

Araştırmaya göre, kıdemleri 3 ila 30 yıl arasında değişen ve farklı yerlerde görev yapan ilk ve orta öğretim öğretmenleri, öğrencilerin yaşadığı en önemli sorunun öz güven eksikliği olduğunu belirttiler.

Özelikle sosyo-ekonomik olarak yetersiz bölgelerde öğrenci velilerinin büyük kısmının eğitim yönünden yetersiz olduğu ifade edilen araştırmada, özellikle Doğu ve Güneydoğu'da çocukla ilgilenme görevinin genellikle anneye bırakıldığı, annenin ise eğitimsiz olması durumunda çocuğun başarısızlığının kaçınılmaz olacağı vurgulandı.

Araştırmada, özellikle köylerde yaşayan bazı aileler için tarla, bahçe ve hayvanların, çocuklarının eğitiminden daha değerli olduğu tespit edildi.

Aynı araştırmada, ekonomik olarak belli bir rahatlığa kavuşmuş ailelerin ise çocuklarının eğitimini daha yakından takip ettikleri, ailelerde çocuk sayısının artmasıyla birlikte çocuklara gösterilen ilginin azaldığı ifade edildi.


Öğretmen tayinlerinin eğitime etkisi


Milli Eğitim müdürlüklerinin çalışmalarında sürekliliğin olmaması, eğitimde başarısızlığı artıran nedenler arasında gösterilen araştırmada, özellikle devlet okullarındaki öğrencilerin bir amacının bulunmadığına dikkat çekildi.

Araştırmada, ayrıca, öğretmenlerin tayinle sık sık yer değiştirmelerinin öğrencileri olumsuz etkilediği tespit edilirken, tayin sorununun genellikle Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde görüldüğü, tayin sürecinin eğitim ve öğretimi sekteye uğratarak öğretimin sürekliliğini engellediği belirtildi.

Sözleşmeli öğretmenlerin kadrolu öğretmenler karşısında kendilerini 2. sınıf vatandaş olarak gördükleri, ücretli öğretmenlerin ise hiç öğretmen sayılmadıklarını belirttikleri araştırmada, öğretmen maaşlarındaki adaletsizliğin eğitim ve öğretim kalitesini düşürdüğü, vekil ya da ücretli öğretmenlerin işlerini benimseyemediği belirlendi.

Hiç yorum yok: