7 Mayıs 2008 Çarşamba

Şanlıurfa'da dershane öğrencileri arasında çıkan kavgada 1 kişi yaralandı.

Alınan bilgiye göre, Atatürk Bulvarı'ndaki bir dershanede üniversiteye hazırlanan bir kaç öğrenci arasında henüz belirlenemeyen nedenle tartışma çıktı. Tartışmanın sokakta devam etmesi üzerine 3-4 kişinin karıştığı ve sopa kullanılan kavgada, Ali G. başına aldığı darbeyle yaralandı.


Başka öğrencilerin durumu polis ekiplerine bildirmesi üzerine, olay yerine 112 Acil servis ve polis ekipleri geldi. Yaralanan Ali G, arkadaşları ve sağlık ekiplerince Şanlıurfa Devlet Hastanesi'ne kaldırıldı.


Bu arada, başından yaralanan Ali G'nin ambulansa götürülürken sedyesiz taşındığı görüldü.


Polis ekipleri, kavgaya karışıp kaçan öğrencileri bulmaya çalışıyor.

Üniversitesiz İl Kalmıyor...

Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik, “Üniversiteler kuruluyor ama arzulanan üniversite seviyesine gelmesi yıllar gerektirir” eleştirilerilerine cevap verdi.

Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik, “Üniversiteler kuruluyor ama arzulanan üniversite seviyesine gelmesi yıllar gerektirir” eleştirilerinin doğru olduğunu belirterek, “Ancak doğmayan bir çocuğun büyümesi, dikilmemiş bir fidanın ağaç olması mümkün değil. Olmayan, kanunu çıkmamış üniversiteye, kimsenin, bütçe, arazi, personel tahsisi söz konusu değil” dedi.

TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda, üniversitesi olmayan Ardahan, Bartın, Bayburt, Gümüşhane, Hakkari, Iğdır, Şırnak, Tunceli ve Yalova'ya üniversite kurulması ile 2 yeni vakıf üniversitesi kurulmasına ilişkin kanun tasarısının görüşmelerine başlandı.

Komisyonda ilk olarak, illerinde üniversite kurulması için kanun teklifi veren milletvekilleri söz aldı.

CHP Yalova Milletvekili Muharrem İnce, yeni kurulacak üniversitelere gerekli kaynağın verilmesini, aksi takdirde “tabela üniversitesi” eleştirilerinin süreceğini söyledi.

CHP Ardahan Milletvekili Ensar Öğüt, Doğu ve Güneydoğu'daki okulların sorunlarına işaret ederek, bu bölgelerde tecrübeli öğretmen bulunmadığını, öğretmen açığı yaşandığını ve okullarda halen tezek yakıldığını belirtti.

Öğüt'ün sözlerine AK Parti Malatya Milletvekili Ömer Faruk Öz, “Üniversite kuruluyor, bayram yapılması lazım. Allah iyiliğini versin, tezeği niye karıştırıyorsun” diye karşılık verdi.

AK Parti Kocaeli Milletvekili Muzaffer Baştopçu da “Her yerde mi yakılıyor” diyerek, yeni üniversiteleri AK Parti'nin yaptığını söyledi. Öğüt ise bunun, Maliye Bakanı Kemal Unakıtan'ın değil, halkın parası olduğunu bildirdi.


“10 ÖĞRENCİDEN 1'İ LİSANS PROGRAMINA DEVAM EDİYOR”

Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik, tasarıyı sunumunda, Türkiye'de 85'i devlet, 31'i vakıf olmak üzere 116 üniversitenin bulunduğunu ifade etti.
58. Hükümet göreve başladığında 40 ilde üniversite olduğunu, geçen dönemde ise 32'i devlet, 8'i vakıf üniversitesi kurduklarını anlatan Çelik, bugün 11 üniversitenin daha kurulmasını ele alacaklarını kaydetti.

Çelik, 8. 5 Yıllık Kalkınma Planının öngördüğü okullaşma oranındaki hedefe ulaşılamadığını belirterek, “Örgün öğretimde yüzde 24'lük okullaşma oranında kaldık. Yükseköğretimdeki okullaşma oranında yüzde 36,9'luk oran yakalandı” dedi.

9. 5 Yıllık Kalkınma Planının hedefinin, örgün öğretimde yüzde 33, yükseköğretimde yüzde 48 okullaşma oranı olduğunu ifade eden Çelik, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Bu yüzde 48'inin gerçekleştirilmesi için kurulan üniversitelerin kapasitelerinin artırılması, bunlara bağlı yeni fakülte ve yüksekokulların kurulması, yeni devlet ve vakıf üniversitelerin kurulmasını sağlamak durumundayız. Bugün üniversite kapısına giden her 10 öğrenciden 1'i örgün öğretimde, lisans programlarına devam edebiliyor. Bunu çok daha yukarılara çekmek zorundayız. Bu nedenle 81 ilde üniversite kurulması için yola çıktık.”

“DİKİLMEMİŞ FİDAN, AĞAÇ OLMAZ”

Bakan Çelik, üniversiteler içinde vakıf üniversitelerinin oranının 3'te 1 olduğunu ancak öğrenci kapasitesinin yüzde 6 düzeyinde görüldüğünü belirtti.

“Bu üniversiteler kuruluyor ama arzulanan üniversite seviyesine gelmesi yıllar gerektirir” şeklinde eleştiriler gelebileceğini vurgulayan Çelik, şöyle devam etti:

“Bu doğrudur, yabana atılacak bir şey değil. Doğmayan bir çocuğun büyümesinden söz edilemez, çocuk önce doğacak ki büyüsün, dikilmemiş bir fidanın ağaç olması, meyveye durması mümkün değil. Olmayan, kanunu çıkmamış üniversiteye, kimsenin, bütçe, arazi, personel tahsisi söz konusu değildir.

İMKB'den 300 trilyonluk bir kaynak Milli Eğitim Bakanlığına aktarıldı. Bununla, geçen dönem kurulan üniversitelere, biblo gibi binalar yapacağız. İMKB'nin MEB'e aktardığı kaynağın önemli bir kısmıyla, Adıyaman, Amasya, Batman, Bingöl, Çankırı, Giresun, Burdur, Muş, Ordu, Osmaniye, Karaman ve Mardin'deki üniversitelerin en az rektörlük birimlerini yapacağız.”

“HER SONDAJDAN PETROL ÇIKMAZ”

Yurt bulunmayan tek ilin Şırnak olduğunu ifade eden Çelik, bununla ilgili de gerekli önlemleri alacaklarını vurguladı.

Bir üniversitenin ayakları üzerinde durması için 10 yıl geçmesi gerektiğini dile getiren Çelik, “Biz bu yıl kurduğumuzda 10 yıl sonra ayakları üzerinde duracak ama 10 yıl sonra başlarsanız, bu 20 yıl sonra olacaktır” dedi.

CHP Malatya Milletvekili Mevlüt Aslanoğlu'nun, “Eskilere bir şey yapmıyorsunuz” demesi üzerine Çelik, “Her sondajdan petrol çıkmaz ama petrol aramaktan vazgeçmemek lazım. Bir gün bulacaksınız” dedi.

“EKSİK KADROLARA İLİŞKİN ÇALIŞMALAR BİTTİ”

Üniversitelerde kadro eksikliğine ilişkin eleştirilere de yanıt veren Çelik, 31 bin araştırma görevlisi, 43 bin de bu kadroya dahil olmadan doktora yapan kişi bulunduğunu bildirdi.

Çelik, bütün üniversitelerdeki eksik kadrolara ilişkin çalışmaların bittiğini kaydetti.

Bakan Çelik'in konuşmasının ardından, komisyon çalışmalarına yemek arası verdi.

Anadolu ve Avrasya Araştırmaları Merkezi’nin kuruluşuna ilişkin yönetmelik Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe girdi.

Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi'nde “Anadolu ve Avrasya Araştırmaları Merkezi – AVAM” adı altında bir araştırma merkezi kuruldu.
AVAM'ın kuruluşuna ilişkin Yönetmelik Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Merkez, Anadolu ve Avrasya konulu bilimsel araştırmaları planlayacak, yürütecek, destekleyecek ve konuya ilişkin lisans ve lisansüstü eğitim programlarına katkı sağlayacak. Merkez ayrıca amacı yönünde Anadolu ve Avrasya'nın sosyal, kültürel, bilimsel ve sanatsal yönlerden incelenmesi ve araştırılması için çalışmalar yapacak. AVAM ayrıca gerekli izinleri alarak projelerini desteklemek amacıyla yardım toplama etkinlikleri düzenleyebilecek, yurt içi ve dışından bağış kabul edebilecek

Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu’nun 17. Toplantısı, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan başkanlığında 16 Mayıs Cuma günü yapılacak.

Başbakan Erdoğan'ın açılış konuşması ile başlayacak toplantıda, önceki toplantılarda alınan kararlara ilişkin gelişmeler değerlendirilecek. Türkiye'nin bilim ve teknoloji alanındaki geleceğine yönelik atılacak adımlar için öngörülen karar taslaklarının da onaya sunulacağı toplantı TÜBİTAK Uzay Teknolojileri Araştırma Enstitüsü'nde saat 15.00'de başlayacak.

Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu’nun 17. Toplantısı, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan başkanlığında 16 Mayıs Cuma günü yapılacak.

Başbakan Erdoğan'ın açılış konuşması ile başlayacak toplantıda, önceki toplantılarda alınan kararlara ilişkin gelişmeler değerlendirilecek. Türkiye'nin bilim ve teknoloji alanındaki geleceğine yönelik atılacak adımlar için öngörülen karar taslaklarının da onaya sunulacağı toplantı TÜBİTAK Uzay Teknolojileri Araştırma Enstitüsü'nde saat 15.00'de başlayacak.

Eğitim Hakkı Platformu "www.af2008.org", “Üniversitelerden İlişikleri Kesilmiş Öğrencilerle İlgili Çalışma Raporu"nu sundu.

Eğitim Hakkı Platformu "www.af2008.org", “Üniversitelerden İlişikleri Kesilmiş Öğrencilerle İlgili Çalışma Raporu"nu AKP Bitlis Milletvekili ve Eğitim Komisyonu üyesi Cemal Taşar'a sundu. Rapor, öğrencilerin büyük çoğunluğunun maddi ve sağlık sorunları nedeniyle okullarıyla ilişiklerinin kesildiğini ortaya koydu.
Eğitim Hakkı Platformu "www.af2008.org", AKP Bitlis Milletvekili ve Eğitim Komisyonu üyesi Cemal Taşar'ın isteği doğrultusunda ülke çapında binlerce kişinin katılımıyla bir anket düzenledi. Anketin sonuçlarını rapor dönüştüren www.af2008.org, Üniversitelerden İlişikleri Kesilmiş Öğrencilerle İlgili Çalışma Raporu'nu Taşar'a sundu. Taşar, raporu Başbakan Erdoğan'a ileteceğini bildirdi. 2 bin öğrencinin ayrıntılı durumlarının olduğu 80 sayfalık rapor ve yaklaşık 7 bin öğrencinin katıldığı anket, Türkiye'nin “af bekleyen öğrenci” haritası ortaya koydu.

EN BÜYÜK SORUN MADDİ İMKANSIZLIKLAR-

Rapora göre, okullarından ilişiği kesilmiş öğrencilerin büyük bir kısmı maddi sıkıntı çekiyor. Bu sıkıntılar zaman zaman okula gidemeyecek ya da kayıt yaptıramama boyutuna kadar ulaşıyor. Sıkıntılarla rağmen okula devam edebilenler ise maddi sorunların verdiği baskıyla okulda başarısız oluyor. Hem çalışıp hem de okumaya çalışan öğrenciler ise işyeri ile okul arasındaki zamanlama sorunları yüzünden okullarına ya hiç devam edemiyor, ya da eksik devam ediyor. Barınma, ulaşım gibi zorunlu giderler için gerekli masrafları karşılayamayan, burs alamayan öğrenciler, okulda istenilen başarıyı yakalayamıyor.

-SAĞLIK SORUNLARI ÖNEMLİ UNSUR-

Kendisinde ya da aile bireylerinin bir veyahut bir kaçında sağlık sorunları ortaya çıkması yine okula devam konusunda ve eğitiminde elde edeceği başarı konusunda belirleyici durumda. Sağlık sorunlarının önemli bir bölümü psikolojik ve uzun tedavi süreci gerektiriyor. Üniversitelerine bir taraftan devam edip bir taraftan da tedavisini sürdüren gençler okullarında başarısız oluyor. Psikolojik sebepler dışında patolojik sebeplere dayalı uzun süreli rahatsızlıkları olan öğrencilere de en fazla 2 yıl kayıt dondurma hakkı veriliyor. Devamında kayıt dondurma hakları olmadığı için eğitim hayatları bitmek zorunda kalıyor. Diğer göze çarpan nokta ise sağlık sorunları yaşayan gençler kayıt dondurmak yerine tedavi sürecinde okula devam etmeyi tercih ediyorlar. Bunun ana sebebi hayata bir an önce atılma telaşı. Bu telaş, gençlerin okuldaki başarı durumunu da etkiliyor.

-DİKEY GEÇİŞTE İNTİBAK SORUNU-

Ön lisans eğitimini tamamladıktan sonra Dikey Geçiş Sınavıyla lisans eğitimi almaya hak kazanan öğrencilerin, anlaşılmaz bir intibak süreci sonrası tek dersten bile başarısız olduklarında okullarından atılıyorlardı. Bu nedenle okullarından atılanların sayısı da azımsanmayacak kadar fazla. Aralık ayında Resmi Gazete'de yayımlanan kanun değişikliği sonrası artık intibak sürecinde olan öğrenciler 3 derse kadar başarısız olsalar dahi bir üst sınıfa geçebiliyorlar. Fazla ders yükünün intibak sürecinde öğrenciler üzerine bindirilmesi de başarısızlığı tetikleyen başka bir unsur oyarak görünüyor.

-EKONOMİK KRİZ ETKİLEDİ-

Rapora göre, 1999 ve 2001 ekonomik krizleri sonrası KKTV'de eğitim almakta olan bir çok gencin eğitimlerini yarıda bırakmalarına sebep olmuş. Kısıtlı imkanlarla Kıbrıs'ta üniversite eğitimi almak isteyen gençlerin bir çoğu ekonomik rahatlama amaçlı yapılan dövizdeki dalgalı kur uygulaması sonucu 1 gün içerisindeki ödeyecekleri harç miktarları 2'ye ya da 3'e katlandığı için bir çoğu son sınıf aşamasında okulunu yarım bırakarak Türkiye'ye dönmüşler.
Bir çok genç, 1999 Düzce ve Gölcük depremlerinden sonra hem maddi hem de manevi yıkıma uğramış. birçok yakınını kaybeden, sakat kalan yada çok uzun süreler tedavi gören bu öğrenciler 2000 yılı öğrenci affına söz konusu sebeplerden ötürü başvuramazken, 2005 yılında yapılan öğrenci affı ise bu gençleri kapsamadı.
Toplam 80 sayfalık raporda öğrencilerin okullarıyla ilişiklerinin kesilme nedenleri bir bir ortaya konuldu.