21 Aralık 2009 Pazartesi

Okullardaki Engeller Kalkıyor...

Fiziksel engelli öğrenciler için yapılmasına ihtiyaç duyulan düzenlemeleri genelgeyle açıklandı.

Milli Eğitim Bakanı Nimet Çubukçu, bütün eğitim yapılarında fiziksel engelli öğrenciler için yapılmasına ihtiyaç duyulan düzenlemeleri genelgeyle açıkladı. Buna göre, okul bina girişlerinde rampalar inşa edilecek, fiziksel engelli asansörü yapılacak, okul bahçelerinde otopark zincirleri olmayacak. AA muhabirinin edindiği bilgiye göre, Bakan Çubukçu, ''Fiziksel Engelliler İçin Okul Binalarında Yapılması Gereken Düzenlemeler'' konulu bir genelge yayımladı. 5378 sayılı Özürlüler ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunu'nun yürürlüğe konulduğunu anımsatan Çubukçu, konunun önemi ve bugüne kadar yapılan uygulamaların izlenmesi sonucunda, Milli Eğitim Bakanlığı'na (MEB) bağlı bütün eğitim yapılarında fiziksel engelli öğrenciler için yapılmasına ihtiyaç duyulan düzenlemelerin bir kez daha açıklanmasının gerekli görüldüğünü belirtti. Buna göre, bina girişlerinde en fazla yüzde 6 eğimli, serbest genişlikleri en az 152,5 santimetre, yüzeyi kaymayan ve tekerlekli sandalye hareketlerini güçleştirmeyen malzeme ile kaplanmış rampalar inşa edilecek. Her 6 metrede bir dinlenme amaçlı sahanlık yapılacak. Giriş kapıları, menteşeli ve normal açılır kanat olacak, döner veya çarpma kapı yapılmayacak. Merdiven ve rampalarda, engelli öğrencilerin hareketlerini rahatça sağlayacak tutunma küpeşteleri düzenlenecek, rampanın korumasız kenarlarına koruma bordürü yapılacak. Merdivenlerin basamak yükseklikleri en çok 16 santimetre, genişlikleri en az 28 santimetre olacak. Çıkıntılı uçlu basamak tasarımından kaçınılacak, az görenler için her basamağın ön kenarında farklı renkler kullanılacak. FİZİKSEL ENGELLİ ASANSÖRÜ Birden fazla katlı eğitim binalarında tekerlekli sandalyedeki engelli öğrenci ve refakatçisi düşünülerek fiziksel engelli asansörü yapılacak. Asansörün işlemleri otomatik ve tehlike alarmı olacak, kabin içinde katları belirten sesli anons sistemi bulunacak. Elektrik kesilmelerinde akülü acil aydınlatma, otomatik kata getirme sistemi, havalandırma tertibatı ve müdür yardımcısı odası ile telefon bağlantısı olacak. Asansör kabini, elektrik kesintisi veya aksamın arızalanması hallerinde kabinin serbest düşmesini veya kumanda edilemeyen yukarı doğru hareketi engelleyen tertibata sahip olacak. DERSLİKLERDEKİ DÜZENLEME Genelgeye göre, derslikler tekerlekli sandalyelerin hareketlerine uygun inşa edilecek, derslik zemininde herhangi bir kot farkı oluşturulmayacak, derslik kapıları eşiksiz, dışarıya açılır ve 100 santimetre boşluklu olarak projelendirilecek. Kapı kolları yerden belli yükseklikte, tek ile kavranabilecek ve kullanılabilecek biçimde olacak. Yazı tahtaları yerden 70 santimetre yükseklikten itibaren monte edilecek. Askıların bir kısmı ihtiyaca göre fiziksel engelli öğrencilerin yetişebileceği yüksekliğe konulacak. Fiziksel engelli tuvaletleri tekerlekli bir kişinin içeriye girip kapıyı kapatmasına elverişli olacak. Tuvaletin iki yanında tutunma bantları bulunacak, engelliye göre üretilen özel lavabolar takılacak. TÖREN ALANINA GİRİŞLER ENGELSİZ OLACAK Okullardaki bahçe kapısından tören alanına girişler, yaya kaldırımından itibaren engelsiz olacak. Tören alanı ile bahçe girişi arasında seviye farklılığı olması halinde yol zemin kaplamalarından farklı dokuda, uygun ölçüde ve eğimde rampa yapılacak. Tören alanları fiziksel engelli öğrencilerin ulaşabilirliğini ve hareketini kolaylaştıracak şekilde engellerden arındırılacak. Okul bahçelerinde zemin düz satıhlı ve kaymaz yüzeyli yapılacak. Yüksek, keskin, kavisli veya köşeli düzenlemelerden, çukur, yükselti, döşeme farklılığı, otopark zincirleri, yer ızgaraları gibi tehlikeli her türlü düzensizlikten kaçınılacak. Okul bahçesi içerisindeki dolaşım yolları en az 2 metre genişliğinde, gevşek ve kaygan olmayan malzeme ile döşenecek, engelli öğrencilerin açık spor sahalarına ulaşmaları sağlanacak. IŞIK YANSITAN YÜZEYLERDEN KAÇINILACAK Eğitim yapılarında az gören veya belirli düzeyde işitme sorunu yaşayan öğrenciler de düşünülecek. Buna göre koridorlardaki boşluklar, kapılar, rampalar, merdivenler ve acil kaçışlar kolayca fark edilecek şekilde ve renklerde düzenlenecek. Işığı yansıtan ve göz kamaştıran yüzeylerden kaçınılacak. Kapılardaki yazılar standart sembol veya kabartma karakterli, büyük harf karakterinde, bulundukları zeminle zıt renkli, kapı kolunun bulunduğu kenarda olacak. Cam kapılar ve camlı yüzey ara bölmeleri yatay bant şeklinde işaretlenecek. Her tür ve kademedeki eğitim-öğretim binalarına ait yeni projeler, eski tip projeler uygulanmak suretiyle veya özel proje hazırlanıp uygulanarak bağış olarak yaptırılacak bütün okul binalarında, fiziksel engelli öğrenciler için bu genelgede belirtilen düzenlemeler yapılacak. Bu genelge ile konuya ilişkin 2000 yılında yayımlanan genelge yürürlükten kaldırıldı.

Okul Öncesi Eğitim %70'e Çıkacak...

Nimet Çubukçu okul öncesi eğitim oranının 2014 yılında yüzde 70'e çıkaracaklarını söyledi.

TBMM Genel Kurulunda, Milli Eğitim Bakanlığı, Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK), Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) ile 94 devlet üniversitesinin 2010 yılı bütçeleri kabul edildi. Bütçe üzerinde Hükümet adına söz alan Bakan Çubukçu, temel önceliklerinin eğitimin tüm kademelerinde çocukların ve gençlerin en iyi şekilde yetişmesini sağlamak olduğunu söyledi. Milli Eğitim Bakanlığının 2010 yılı hedeflerini anlatan Çubukçu, 2008-2009 öğretim yılında okul öncesi okullaşma oranının yüzde 33'e çıkarıldığını bildirdi. Okul öncesi eğitimde okullaşma oranı yüzde 51'in üzerinde olan 32 ilde pilot uygulamaya geçildiğini belirten Çubukçu, hedeflerinin bu illerde yüzde 100, ülke genelinde de yüzde 40'a ulaşmak olduğunu söyledi. Bakan Çubukçu, stratejik plan hedeflerine göre 2014 yılında okul öncesi eğitimi yüzde 70'e çıkaracaklarını anlattı. İLKÖĞRETİMDE HEDEF YÜZDE 100 Bakan Çubukçu, ilköğretim alanında 2008-2009 öğretim yılında yüzde 98 olan net okullaşma oranını yüzde 100'e çıkarmayı hedeflediklerini, bu amaçla zorunlu ilköğretim çağında olup okula kayıtlı olmayan ya da devam edemeyen öğrenciler için uygulamaya konulan e-okul sistemiyle takip çalışmalarının devam ettiğini belirtti. KIZ ÇOCUKLARININ OKULLAŞMA ORANI Çubukçu, orta öğretim alanında, kız çocuklarının okullaşma oranının artırılması için kız ve erkek öğrenciler arasındaki makasın 5 yıl içinde yüzde 2'nin altına indirilmesinin, en önemli hedeflerinden biri olduğunu kaydetti. Bakan Çubukçu, gelecek dönemde, mesleki eğitim sisteminin, katsayı sorununun da çözüldüğü ölçüde, payının ve kalitesinin artacağına inandığını dile getirdi. Mesleki ve teknik eğitimin genel eğitim içindeki oranının 2002-2003 öğretim yılında yüzde 28 olduğunu anımsatan Çubukçu, kendi dönemlerinde tüm olumsuzluklara rağmen bu oranın yüzde 43'e yükseltildiğini belirtti. Çubukçu, hedeflerinin bu alanda 2012 yılına kadar yüzde 50'ye ulaşmak olduğunu söyledi. YENİ KURULAN ÜNİVERSİTELER Bakan Çubukçu, 2003-2009 yılları arasında 41'i devlet, 22'si vakıf olmak üzere 63 üniversite kurulduğunu ve 81 ilin üniversiteye kavuşturulduğunu söyledi. Üniversitelerin kaderlerine terk edilmediğini ifade eden Çubukçu, şöyle devam etti: "Türkiye'yi dolaşıyorum. Yeni kurulan üniversiteleri özellikle ziyaret ediyorum. Bir çok üniversitenin, çok ilerisine geçtiklerini görüyoruz. Burada, 'bir ev parasına üniversite kuruluyor...' itirazları dile getirildi. 2007 yılından bu güne kadar, üniversite bütçelerini imzalarken gördüm ki hepsinin bütçeleri milyonların üzerinde. Elbette üniversitelere daha fazla destek vermek istiyoruz. Yüksek öğrenime yaptığımız yatırımlar, dönemimizin parlak çalışmalarından birisidir."

ÖSYM'den Yeni Sınav Tüyoları...

ÖSYM Başkanı Ünal Yarımağan Yükseköğretime Geçiş Sınavı'nda öğrencilere yeni sınav tüyoları verdi.

Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Başkanı Prof. Dr. Ünal Yarımağan, bu yıl öğrencilerin Lisans Yerleştirme Sınavı'nda (LYS) 5 ayrı sınava gireceğini söyledi. Yarımağan, "Sınav süreleri de ayrı ayrı olacak. Fen bilimleri testinde kimya bölümü sorularının süresi bitince görevli cevap anahtarlarını toplayıp, diğer kitapçığı dağıtacak" dedi. Sınavın daha önceki yıllarda olduğu gibi ÖSS, ÖSYS değil de Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ile Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) olduğunu belirten Yarımağan, YGS'de lise düzeyinde Türkçe, fen bilimleri, sosyal bilimleri ile matematikgeometri soruları olacağını belirtti. Yarımağan "Öğrencilere soru başına 1 dakika süre verilecek. Öğrenciler verilen süre sonunda cevap kağıtlarını bırakıp sınavdan çıkacak. Bu sınavda başarılı olan öğrenciler LYS'ye girme hakkı kazanacak" diye konuştu. Geometride 30 soru 45 dakika ÖSYM Başkanı ikinci aşama testinde LYS içinde yer alan matematik ve geometriyi birbirinden ayırdıklarını da sözlerine ekledi. Yarımağan, "Şimdiye kadar bizim uyguladığımız testlerde matematiğin içinde geometri de yer alıyordu. YGS'de matematik ve geometri testlerini birbirinden ayırıyoruz. Matematik testinde 50 soru yer alacak. 75 dakika süre vereceğiz. Geometri testinde 30 soru 45 dakika sürece verilecek. Dikkat ederseniz ikinci aşama sınavlarında soruların biraz daha uzun olacağı dikkate alınarak, soru başına ortalama 1.5 dakika süre verilecek" dedi.