13 Kasım 2010 Cumartesi

Sancak tan iddialı dönüş

Turkish Do&Co ve LSG Sky Chefs’ten sonra Türkiye’nin üçüncü ikram şirketi Sancak Inflight Service oldu. Güntay Şimşek yazdı

Havacılık sektöründe uçak içi ikram hizmeti veren şirketlere bir yenisi eklendi. Sancak Inflight Service, Turkish Do&Co ve Lufthansa LSG Sky Chefs'ten sonra üçüncü uçak içi ikram şirketi olarak faaliyetlerine başladı. İstanbul Atatürk Havalimanı ve Antalya Havalimanı'nda hizmetlerine başlayan şirket, 2011'den itibaren Sabiha Gökçen ve İzmir Adnan Menderes Havalimanı'nda faaliyete geçecek. Sancak grubu uçak içi ikramında yeni değil.

İlk olarak 1993 yılında Sancak Catering adıyla kurulan şirket 2007'ye kadar Alman Lufthansa Grubu'na ait LSG Sky Chefs ile ortaklık yaptı. Buradaki hissesini Almanlara devreden Sancak, üç yıl aradan sonra, Sancak Inflight Service adıyla İstanbul Atatürk ve Antalya Havalimanı'nda kurulan yeni tesislerinde tekrar uçak içi ikram hizmetlerine başladı.

Sancak Inflight Service'in İstanbul'daki yeni tesislerini, sahibi Mustafa Bayrak ile gezdim. Tesisin ilk olarak Atatürk Havalimanı 17/35 pistini gören aprona hâkim konumu dikkatimi çekti. Üretim bölümlerini gezdiğimde ise hijyene verilen aşırı önem, modernliği ve tasarımı beni oldukça etkiledi. Bir uzay üssünü andıran üretim bölümlerini gezebilmek için dezenfekte olmam gerekti. Harekete duyarlı kapılar, mutfak ekipmanlarında lider üreticilerin ürünleriyle donatılmış mutfaklar Mustafa Bayrak'ın sektördeki diğer şirketlerle rekabeti ne kadar ciddiye aldığını gösteriyor.

Yeni tesis, uzay üssü gibi

Sektörde mutlaka rekabet ortamı yaratılması gerektiğinin altını çizen Bayrak, üçüncü uçak içi ikram şirketinin varlığının havayolları için bir avantaj olacağını söyledi. Tesisler yeni olduğu için teknolojik açıdan rakiplerine göre fark sağladıklarını dile getiren Bayrak, "Daha teknolojik tesislerde yıllardır beraber çalıştığımız profesyonel bir kadro ile hizmet veriyoruz" diye konuştu.

Bayrak haklı, zira 2002'den bu yana hızla büyüyen Türk havacılık sektöründe ikram hizmeti verecek üçüncü bir şirkete ihtiyaç vardı. İki güçlü şirketle nasıl rekabet edeceklerini ise Bayrak şu şekilde ifade ediyor; "THY gelişiyor. Pazar büyüyor. İkram şirketleri büyüyor, ancak biz diğer şirketlerle kıyaslanmayacak ölçüde tesisler kurduk. Daha önce sektöre girdiğimizde sadece USAŞ vardı.

1993'te USAŞ'ın greve gitmesiyle yeni olmamıza rağmen THY'ye first ve bussiness ikramları verdik." İkram işinde her ne kadar üretim en önemli süreç gibi gözükse de işin beynini operasyon merkezi oluşturuyor. Havayollarının siparişleri telefon, faks veya e-mail yoluyla operasyon merkezine geliyor. Siparişler üretim bölümüne bildiriliyor, burada hazırlanan ikramlar uçağın geliş veya gidiş saatine göre uçağa yükleniyor. Mustafa Bayrak gelen uçak rötar yaptıysa, ikramların sevk edilmediğini belirtti. Giden uçağın rötar yapması halinde ise farklı bir prosedür uygulandığını vurgulayan Bayrak, "Uçak kalkışında ikram yüklenmiş ama hava şartlarına, trafiğe bağlı bir rötar meydana geldiyse ve bekleme süresi uzuyorsa operasyon memurlarımız mevsime bağlı olarak yemeklerin bozulma ihtimalini göz önüne alıyor.

Böyle bir durumda hazırlanan yemekler uçaktan geri getirilip burada imha ediliyor ve uçağın kalkışına göre yeniden ikram yükleniyor" şeklinde bilgi verdi. Tesiste son olarak uçaklara yükleme yapmak için kullanılan araçları gördüm. Kamyon ve minibüslerin yanında apronda farklılık yaratmak üzere tercih edilen Smart otomobiller dikkatimi çekti. Operasyon takibinde kullanılacak Smartlar gerçekten de apronun havasını değiştirecek.

Günde 10-15 bin tepsi ikram

Sancak Inflight Service, talep olması halinde 2012'de Dalaman, Bodrum, Ankara gibi havalimanlarında da uçak içi ikram hizmeti vermeyi planlıyor. Dört tesis tam kapasiteyle çalışmaya başladığı zaman 700 ila 800 kişi istihdam edilecek. 3 bini kapalı alan olmak üzere toplam 3600 metrekare alan üzerine kurulu İstanbul ünitesi ise büyüklükte Antalya'dan sonra ikinci. Soğuk ve sıcak mutfak, pastane, içecek ve kasaphane bölümlerinden oluşan İstanbul ünitesinde günde 10-15 bin tepsi ikram üretiliyor. Havayollarına hazırlanan lunch box (yemek çantası), sandviç ve salata gibi ikramlar da dahil günde 30 bin yolcuya yemek üretme kapasitesine sahip. Lunch box üretiminin fazla olduğu Antalya'da bu rakam günde 40 bin yolcuya çıkıyor. İzmir ve Sabiha Gökçen üniteleri devreye girdiğinde bu rakamlar artacak.

İkram konsepti nasıl oluşturuluyor?

Her havayolunun ikram talebi farklılık gösteriyor. Havayolları ikram konseptlerine göre sandviç, sıcak yemek, soğuk yemek ve/veya salata tercih ediyorlar. Şirket bünyesinde bulunan tasarım ekibi alternatif mönüler hazırlayarak havayolu yetkililerinin beğenisine sunuyor. Havayolları tarafından seçilen mönü veya ikram çeşitleri Sancak Inflight Service'te uçuş saatlerine göre hazırlanıp, uçaklara yükleniyor.