21 Temmuz 2008 Pazartesi

Öğrenci Bilgiyi Nasıl İçselleştirir?

Bilgiye ulaşma ve bilginin beceriye dönüştürülerek günlük yaşamda kullanılabilmesi için, eğitim sürecinde sosyal etkinliklere de yer verilmesi gerekir.

Bilgiye ulaşma ve bilginin beceriye dönüştürülerek günlük yaşamda kullanılabilmesi için, eğitim sürecinde sosyal etkinliklere de yer verilmesi gerekir. Sosyal aktivitelerle öğrencilere hayal bile edilemeyecek nitelikler kazandırılabili

Eğitimin en temel amacı, öğrencilere birey olma niteliklerini kazandırmak ve bu bireyleri hayata hazırlamaktır. Eğitim kurumlarının bu işlevini yerine getirebilmesi için öğretmenlerin bakış açısı, bilgi ve birikim konusunda donanımlı olması gerekir. Öğrencilerde istendik davranış değişikliği yapmayı hedefleyen eğitimciler, sahip oldukları vizyon ve taşıdıkları misyon bilinci ile hedeflerine daha kısa sürede ulaşabileceklerdir.

Geleneksel eğitimci portresinin karakteristik özelliklerinden birisi, öğrenme ve öğretme sürecinde müfredatı yetiştirme endişesidir. Bu endişeye kapı aralayan bakış açısı, belki de öğretimden eğitime geçilemeyişin temel sebebidir. Ezberci öğretimden işlevsel öğrenmeye geçmeyi engelleyen temel anlayış da bu olsa gerek. Alışılagelen öğretim anlayışı, öğrencilere mevcut bilgileri ezberletmekten öte bir şek kazandıramaz. Eğitimde çağdaş dünyanın takip ettiği strateji, yöntem, teknik ve taktiklerinin uygulanmaya başlaması gerekir. Eğitimciler, ellerindeki müfredatı bir yol haritası olarak görmeleri ve öğrencilerin edindikleri bilgileri beceriye dönüştürebilmelerinin ortamlarını hazırlama amacı taşımalıdırlar.

Sosyal aktivitelerin işlevi

Bilgiye ulaşma ve elde edilen bilgilerin beceriye dönüştürülerek günlük yaşamda işe yarayacak bir şekilde kullanılması için, eğitim sürecinde sosyal etkinliklere sık sık yer verilmesi gerekmektedir. Sosyal aktivitelerle öğrencilere hayal bile edemediğimiz nitelikler kazandırılabilir. Öğrencilerin müfredatta belirtilen kazanımların ötesinde nitelik kazanmalarına ve beceri geliştirmelerine ortam hazırlar. Okullarda bu amaçla yapılacak etkinlikler arasında belirli gün ve haftaların kutlama etkinlikleri (günün anlam ve önemini belirten yazı yazma, yazdığı yazıyla ilgili topluluk karşısında konuşma yapma, şiir okuma, skeç ya da parodide rol alma vb.), okul, sınıf gazete ve dergilerinde görev üstlenme, piyeste rol alma, şiir dinletilerinde şiir okuma, değişik konularda düzenlenen yarışmalara katılma, araştırma, gezi ve gözlem etkinliklerinde bulunma vb. sayılabilir. Sosyal aktivitelerle öğrencilere kazandırılacak niteliklerden bazıları şu şekilde sıralanabilir:

İletişim becerisi

Sosyal etkinlikte görev alan öğrenciler çevresindeki insanlarla sağlam bir iletişim kurabilme yeteneğini kazanırlar. Yanlış anlamalardan doğan iletişim kazalarına uğramazlar.

Öz güven duygusu ve sorumluluk alma bilinc

Etkinliklerde rol üstlenen bireylerin kendilerine olan güvenleri artar. Üstlendikleri görevleri yerine getirdikten sonra daha karmaşık, üst düzey görevlere talip olabilirler. Başarı başarıyı getirir. Öz güveni artan bireyler sorumluluk almaktan kaçınmazlar. Bu niteliği kazanan bireylerin hayatta başarılı olma konusunda büyük avantajlar elde ettiği unutulmamalıdır. Öğrencilere değişik sosyal etkinliklerle öz güven duygusu ve sorumluluk bilinci kazandıran eğitim kurumları, bireyleri hayata hazırlama konusunda büyük bir işlevi yerine getirmiş sayılırlar.


Sosyal ve toplumsal bilinç

Farklı etkinliklerde görev alan öğrencilerin sosyal ve toplumsal olaylara karşı duyarlılıkları artar. İyiyi kötüden, yararlıyı zararlıdan ayırarak tepki göstermekten ya da takdir duygularını dile getirmekten geri durmaz


Birlikte uyum içinde çalışma ve iş yaşamında başarı

İş ve sosyal yaşamda başarılı olmanın en temel şartlarından birisi içinde bulunduğu ortamda çevresindekilerle uyumlu olmaktır. Kaynaşma ve dayanışma ruhu içerisinde hareket edebilmek, nerede ve nasıl konuşup, nasıl davranacağını bilebilmek önemli özelliklerdendir. Bu özelliklerin kazanılmasında sosyal etkinliklerin önemi büyüktür.

İnisiyatif kullanabilme

Eldeki bilgileri doğru yorumlamak inisiyatif kullanarak doğru ve çabuk karar alabilmek bireylerin sahip olmaları gereken en önemli nitelikler arasındadır. Yine gözlemlenen olaylarla ilgili olarak sebep sonuç ilişkisi kurmak ve eldeki verilerden çıkarımlarda ve önsezide bulunabilmek önemli kişisel niteliklerdendir. Çevresinde olup bitenlere at gözlüğüyle bakmaktan kurtulan bireyler, maruz kalmaları muhtemel olan birtakım olumsuzlukları görerek önceden tedbir alabilirler.

Olaylara geniş ve farklı perspektiften bakabilme

Karşılaşılan durumların artıları ve eksilerinin iyi hesap edilerek isabetli tercihlerde bulunmak önemlidir. Olayları çok yönlü düşünerek uzun vadede sonuçlarının nasıl olacağını iyi hesap etmek gerekir. Bu ise olaylara farklı bakış açılarından bakmayı gerektirir.


Temel dil becerilerini geliştirebilme


Anlama ve anlatma alanları ve bu alanların üzerine inşa edildiği dört temel ayak olan okuma ve dinleme (anlama), konuşma ve yazma (anlatım) becerilerinin öğrenme ve öğretme süreci uygulamalarıyla geliştirileceği unutulmamalıdır. Sosyal etkinlikler bu becerileri kazandırılıp geliştirilecek önemli uygulama alanı olarak düşünülmelidir.

Görüldüğü gibi eğitimde sosyal aktivitelere yer vererek, öğrencilerin programlarda belirtilen temel becerileri edinmeleri sağlanmakta, hatta daha üst düzey becerileri kazanmalarına ortam hazırlamaktadır. Bu yüzden, eğitimcimler, sosyal etkinlikleri amaçsız bir eylem olarak görme anlayışından vazgeçip, öğrenme ve öğretme sürecinde mümkün olduğu kadar sosyal etkinliklere yer vermeli, öğrencilerin bilgiyi beceriye dönüştürmelerinin ortamını hazırlamalıdırlar.

Bu şekilde hareket ettiklerinde müfredatı yetiştiremeseler bile, eğitimin en temel amacı olan bireyi hayata hazırlama konusunda önemli bir görevi yerine getirdiklerini unutmamalıdırlar.

Bilim Olimpiyatlarında Türkiye'ye 3 Altın...

İspanya, Macaristan ve Hindistan'da yapılan uluslararası bilim olimpiyatlarında Türk öğrenciler madalyaları topladı.

Matematik, kimya ve biyoloji milli takımına katılan 14 öğrenci, 3 altın, 4 gümüş ve 6 bronz madalya kazandı.

Uluslararası Bilim Olimpiyatları'nda Türkiye'yi temsil eden milli takımlar, madalyaları topladı. Uluslararası matematik, kimya ve biyoloji milli takımına katılan 14 öğrencinin 13'ü madalya kazandı. Öğrenciler 3 altın, 4 gümüş ve 6 bronz madalya elde etti.

İlk sevindirici haber İspanya'nın başkenti Madrid'de yapılan 49. Uluslararası Matematik Olimpiyatları'ndan geldi. 535 lise öğrencisinin yarıştığı Matematik Olimpiyatları'na 6 öğrenciyle katılan Türkiye, 3 altın, 1 gümüş ve 2 bronz madalyayla tarihindeki en büyük başarıyı elde etti. Türkiye 97 ülke arasında 8. olurken, 5 yılda üç birincilik, iki ikincilik alan Çin bu yıl birinci, Rusya ikinci, ABD üçüncü sırada yer aldı. Türk öğrencilerinin başındaki öğretmen Şahin Emrah, "Bu zamana kadarki en iyi derecemizi aldık. Şimdiye kadar 1 altın madalyayı geçememiştik, ama bu kez 3 altın madalya aldık." dedi. 1959 yılından bu yana yapılan Uluslararası Matematik Olimpiyatları'nda son olarak 2003'te sekizincilik elde eden Türkiye, 2007'de 17., 2006'da 19., 2005'te 21., 2004'te 32. olmuştu.

Öğrencilerin bireysel olarak yarıştırıldığı olimpiyatlarda altın madalya alabilmek için toplamda 31 puanı yakalamak yeterli. İzmir Fen Lisesi'nden Umut Varolgüneş 36, Ankara Pınar Koleji'nden Melih Üçer ve Ankara Fen Lisesi'nden Ömer Faruk Tekin 35'er puanla altın madalya kazandı. İzmir Fen Lisesi'nden Fehmi Emre Kadan gümüş, Ankara Samanyolu Koleji'nden Alper İnecik ve İzmir Yamanlar Koleji'nden Semih Yavuz da bronz madalya aldı. 49. Uluslararası Matematik Olimpiyatları ödül töreni, İspanya Veliaht Prensi Felipe ve İspanya Eğitim, Sosyal Politika ve Spor Bakanı Mercedes Cabrera'nın katılımıyla bugün akşam yapılacak.

Macaristan'da yapılan 40'ıncı Uluslararası Kimya Olimpiyatları'nda da milli takımdaki 4 öğrenci madalya aldı. Yamanlar Koleji'nden Mahmut Tekin ile İstanbul Fatih Koleji'nden Hüseyin Ergüven gümüş, İstanbul Fatih Koleji'nden Mehmet Vural ve Ankara Samanyolu Lisesi'nden Muammer Yusuf Yaman bronz madalya almaya hak kazandı. Hindistan'da yapılan 19'uncu Uluslararası Biyoloji Olimpiyatları'nda da Ankara Samanyolu Koleji öğrencisi Mustafa Burak Tunç gümüş, İzmir Yamanlar Koleji'nden Emine Müleyka Yükselen ile Ankara Samanyolu Koleji'nden İlkay Şamil Beydilli bronz madalya almayı başardı. 39'uncu Uluslararası Fizik Olimpiyatları 20-29 Temmuz 2008 tarihlerinde Vietnam'da, 20'nci Uluslararası Bilgisayar Olimpiyatları 16-23 Ağustos'ta Mısır'da yapılacak.

Bilim olimpiyatlarında üç madalya almalarının Türk milleti adına gurur verici olduğunu söyleyen Yamanlar Eğitim Kurumları Genel Müdürü Sebahattin Kasap, her madalya kazandıklarında Türk Milli Futbol Takımı şampiyon olmuş gibi sevindiklerini söyledi. Yamanlar Eğitim Kurumları'nın, bugüne kadar uluslararası bilim olimpiyatlarında 136 madalya ile Türkiye'nin en çok madalya kazanan okulu olduğunu söyleyen Kasap, şunları söyledi: "Gelecek hafta Vietnam'da yapılacak fizik olimpiyatlarında da öğrencilerimizin ülkemize yeni madalyalar kazandırmalarını bekliyoruz."

Denizi Gördüler, Sırada Avrupa Var...

Milli Eğitim Bakanlığı ile Turkcell'in ortaklaşa yürüttüğü Gönül Köprüsü projesiyle 100 bin öğrenci yaşadıkları şehirden ilk kez dışarı çıktı.

Milli Eğitim Bakanlığı ile Turkcell'in ortaklaşa yürüttüğü Gönül Köprüsü projesiyle 100 bin öğrenci yaşadıkları şehirden ilk kez dışarı çıktı. Gelecek yıl ise hedef yurtdışı..

Milli Eğitim Bakanlığı ve Turkcell'in işbirliği ile hayata geçirilen "Gönül Köprüsü" Projesi'nin bu yılki ayağı tamamlandı. Proje kapsamında önceki gün İstanbul'a gelen son öğrenci grubunu uğurlama toplantısında konuşan Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik "Bu yıl başarıyla tamamlanan projede glecek yıl sınırları aşıp Avrupa ve Amerika'ya köprülerimizi uzatacağız" dedi. Proje kapsamında Iğdırlı misafiriyle birlikte İskenderun'da denize açılan ve yüzme bilmeyen arkadaşını kurtarırken hayatını kaybeden Muhammed Çalışlar için " Gönül Köprüsü'nün bir şehidi var" diyen Çelik "Muhammed'in adını Hatay'da yaptırdığımız bir okula vereceğiz" dedi. Projenin barış ve dostluk için atılmış önemli bir adım olduğunu vurgulayan Turkcell Genel Müdürü Süreyya Ciliv "Projenin maliyeti bir tankın maliyetinden çok daha az" diye konuştu.

100 BİN ÇOCUKLA KÖPRÜ
Nisan ayında başlanan Gönül Köprüsü Projesi kapsamında 81 ilden toplam 100 bin öğrenci farklı illeri ziyaret ederek Doğu ve Batı arasında dostluk köprüsü kurdu. Çoğu hayatlarında ilk kez yaşadıkları ilin sınırları dışına çıkarak Türkiye'nin farklı illerinde unutulmaz deneyimler yaşayan çocukları yepyeni arkadaşlıklar kurdular. Bir çoğu denizi, köy hayatını görmeyen çocuklar bu sayede farklı illerde birbirlerinin yaşamlarını yakından görme fırsatını yakaladı. Proje kapsamında İstanbul'a gelen son öğrenci grubu olan Şanlıurfalı 400 öğrenci Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik, Türkcell Genel Müdürü Süreyya Ciliv, İstanbul Valisi Muammer Güler ve Şanlıurfa Valisi Yusuf Yavaşcan'ın katıldığı bir törenle evlerine uğurlandı. Törende konuşan Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik, projenin bu yıl başarıyla tamamlandığını ve önümüzdeki yıllarda da süreceğini dile getirdi. "Binlerce çocuğumuz eğlenerek, görerek, paylaşarak öğreniyor. Önümüzdeki yıllarda Avrupa'ya Amerika'ya da köprülerimizi uzatacağız, sınırlarımızın dışına çıkacağız" dedi.