22 Temmuz 2010 Perşembe

400 bin Öğrencinin Hayalleri Değisti

400 bin Öğrencinin Hayalleri Değisti

Kılavuzda yapılan unutkanlık nedeniyle 49 programda hata yapan ÖSYM, bu kez üniversite adaylarının MF-4 puanlarını yanlış sıraladı.
Başkan Yarımağan, 'Başarı sırası bana göre önemli değil' derken uzmanlar, binlerce kişinin etkileneceği konusunda hemfikir

ÖSYS kılavuzundaki 49 programda yanlışlık yapıldığını duyuran ÖSYM, yaklaşık bir hafta sonra yeni bir hatayı daha açıkladı. Üniversite adaylarının alanındaki MF-4 puanlarının yanlış sıralandığını belirten kurum, doğru sıralamayı dün internet sitesinden yayımladı. Ancak 26 Temmuz'da başlayan tercih sürecinde, öğrencilerin puan sıralamasındaki bu değişiklik, üniversite hayali kuran binlerce adayı, doğru tercihi nasıl yapacağı konusunda kaygılandırdı.

BAŞARI SIRASI YANLIŞ
ÖSYM'den 15-20 Temmuz tarihlerinde adayların internetten öğrendikleri 2010-LYS sonuçlarıyla ilgili yapılan açıklamada özetle şöyle denildi:
'Y-MF-4 puan türünde alanında başarı sırası değer¤inin yanlış olduğu belirlenmiştir. Y-MF-4 puanıyla (alanında) tercih yapacak adaylar doğru başarı sıralarını 21 Temmuz 2010'dan (dün) itibaren internetten öğrenebilirler. Sonuç belgesinde Y-MF-4 başarı sırasının (alanında) doğru değeri yer alacaktır.'


ÖĞRENCİLER YANILMASIN
ÖSYM Başkanı Prof. Ünal Yarımağan ise, 'TM alanından giren adaylar MF-4 puan türünde bir program alanı tercih edebiliyor. TM alanındaki adayları da katarak MF-4 yerleştirme puan türü alanında başarı sırasını yeniden hesapladık' dedi. Öğrencilerin tercih yaparken yanılmaması için böyle bir düzenleme yaptıklarını belirten Yarımağan, MF-4 puan türünde TM alanından giren adayların başarı sırasının yer almadığını, TM alanından giren adayları da MF-4 puan türüne kattıklarını söyledi.


BENCE ÖNEMLİ DEĞİL
Yarımağan, şöyle devam etti: 'Öğrenciler tercih yaparken yanlış yorum yapabilirler, 'Ben buraya rahatlıkla girebilirim' diyebilirler. Oysa giremezler, öyle bir yanılgı olmasın diye... Yoksa yanlış hesaplama değil.'
Başarı sıralamasının tercihler için hiç önemli olmadığını da belirten Yarımağan, 'Maalesef rehber öğretmenler ve öğrenciler başarı sırasına çok bakıyorlar. Biz o yüzden öğrenci yanlış tercih yapmasın diye yaptık. Yoksa başarı sırası bana göre çok da önemli değil' ifadesini kullandı.


BAKTIM, SONLARDA DEĞİŞTİRİYOR
Yarımağan, 'Değişiklik başarı sıralarını ne kadar değiştiriyor?' sorusu üzerine ise, sıralamada başlarda yer alan adayın başarı sırasını hiç değiştirmediğini söyledi. ÖSYM Başkanı, 'Ben 15 bininci bir adaya baktım, önüne 5 kişi geçmiş. Onun bir etkisi yok. Sonlarda değiştiriyor. Mesela daha önce başarı sırası 180 bin olan aday şimdi 280 bin olabilir' şeklinde konuştu.

Hata şok edici ancak çözümsüz değil
Turgay Polat (Uğur Dershaneleri Genel Müdür Yardımcısı) : TM öğrencilerinin MF puanı çok yüksek olmadığı için ilk 100.000 de sorun yok. Asıl kaymalar başarı sırası 150 binden sonraya denk gelen öğrencilerde yaşanıyor. Örneğin, başarı sırası 33.822 olan öğrenci yeni durumda 33.846. sıraya çıkmıştır. Oysa başarı sırası 181 bin olan öğrenci yeni durumda 248 bine gerilemiştir ki, kaymadan önce bu öğrenci birçok yeri seçebilecekken yeni durumda işi zorlaşacaktır.

Ayşe Tekin (MAT FEN Dershanesi Rehberlik Uzmanı): Ülke genelinde puan türünde ilk birkaç bin kişi arasında giren adaylar bu hatadan çok fazla etkilenmeyecekler. Hata şok edici ancak çözümsüz değil. Bilinçli tercihlerle tolere edilebilir.

Celil Vardar (Final Dergisi Dershaneleri Rehberlik ve Tanıtım Koordinatörü): İlk 5 binde 1 kişinin, 50 binde 220 kişinin, 100 binde 6600 kişinin, 1200 binde 94 bin kişinin başarı sıraları geriledi.

Nur Kulaksızoğlu (Kavram Meslek Yüksekokulu Eğitim Danımanı): MT-4 puan türündeki başarı sırası hatası, sadece bu puan türünde değil, MF-1 MF-2 ve MF-3 puan türlerindeki başarı sırasını da etkileyecektir. Çünkü MT-4 puanı içerisindeki öğrenciler diğer puan türleri içerisinde de yer almışlardır. Öğrenci daha üst puanla girmeyi düşündüğü yerler yerine bu defa daha alt puanda ve daha düşük başarı sıralı olan yerleri seçmek zorunda kalacak. MF puan hesap edilen 400 bin öğrencinin bu durumdan etkileneceğini tahmin ediyoruz.

Suat Ataseven (Beşiktaş Kültür Dershanesi): Hata sadece Y-MF-4 te mühendislik tercihi yapacak öğrencileri etkiliyormuş gibi olsa da aslında diğer öğrencileri de kuşkuya düşürüyor. Birçok kişi farketmese de sıralamalarda hala çok fazla tutarsızlıklar var.

Eğitimde Yeni Hedef

Eğitimde Yeni Hedef

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), ilköğretim ve ortaöğretim haftalık ders saatlerini, öğrencilerin yaş gruplarına göre yeniden düzenledi.
Buna göre ilköğretim üçüncü sınıfa kadar haftalık zorunlu ders saati sayısı 25'e, 4'üncü ve 5'inci sınılarda ise 26 saate indirildi. Genel ve Anadolu liselerinde halen uygulanmakta olan "Fen Bilimleri'', "Sosyal Bilimler'', "Türkçe-Matematik'' ve "Yabancı Dil'' alanları ise kaldırıldı.

MEB, gelişmiş ülkelerdeki uygulamalar, akademik çevreler ve alandan gelen geri bildirimler ile 15-16 Mart 2010 tarihinde konuyla ilgili yapılan çalıştay sonucunda, ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarındaki öğrencilerin zorunlu ders yükünü hafifletmek, öğrencilere okulu daha çok sevdirmek, istek ve yetenekleri doğrultusunda etkinlikler yapmalarına ve ders seçmelerine imkân vermek amacıyla "İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgeleri''ni yeniden düzenledi.

Edinilen bilgiye göre, İlköğretim Genel Müdürlüğü ile Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı'nın koordineli çalışmaları sonucunda hazırlanan "İlköğretim Okulu Haftalık Ders Çizelgesi'' gelecek eğitim-öğretim yılı olan 2010-2011 öğretim yılından itibaren uygulanacak.

Yeni hazırlanan "İlköğretim Okulu Haftalık Ders Çizelgesi''ne göre, ilköğretim okullarının, haftalık zorunlu ders saati sayısı toplamı 1., 2. ve 3. sınıflarda 25'e, ilköğretim 4. ve 5. sınıflarda ise 26 ders saatine indirildi.

Buna ilave olarak ilköğretim 1., 2. ve 3. sınıflarda 5, ilköğretim 4. ve 5. sınıflarında 4 ders saati "serbest etkinlikler'' yapılacak. İlköğretim 6., 7. ve 8. sınıflarda ise seçmeli ders saati sayısı ile birlikte haftalık ders saati sayısı toplamı 30 olacak. Düzenlemeyle haftalık ders saati sayısı ilköğretim 1-3. sınıf Türkçe derslerinde 12'den 11'e, 1-3. sınıf hayat bilgisi derslerinde 5'ten 4'e, 4-5. sınıf fen ve teknoloji derslerinde 4'ten 3'e, 8. sınıf TC inkılap tarihi ve Atatürkçülük dersinde 3'ten 2'ye indirildi.

İlköğretim 6-8. sınıf beden eğitimi dersleri ise 1'den 2'ye çıkarıldı.

Bakanlık, ilköğretim 1-5. sınıflarda sınıf öğretmenleri tarafından rehberliğin gerekli olduğu her zaman ve sosyal etkinliklerin ise "serbest etkinliklerle'' birlikte yapılması amacıyla "rehberlik ve sosyal etkinlikler'' dersi için ayrılan haftalık 1 ders saatini kaldırdı.

Öğretim programı hazırlanmakta olan "vatandaşlık ve demokrasi eğitimi'' dersi 2010-2011 öğretim yılında ilköğretim 8. sınıfta "seçmeli'', 2011-2012 öğretim yılından itibaren "zorunlu'' ders olarak okutulacak.

İlköğretim 4-5. sınıflarda okutulmakta olan "trafik güvenliği'' derslerinin öğretim programları birleştirilerek 2012-2013 öğretim yılından itibaren sadece 5. sınıfta haftada 1 ders saatinde uygulanacak ve 4. sınıfta bu dersten boşalan 1 ders saatinde de "serbest etkinlikler'' yapılacak.

Karakterine Göre Meslek Seç

Karakterine Göre Meslek Seç

Bölüm ve meslek tercihinizi yaparken karakter ve kişilik özelliklerinizi göz ardı etmeyin.

Bölüm ve meslek tercihinizi yaparken karakter ve kişilik özelliklerinizi göz ardı etmeyin. Size uymayan, sadece toplumdaki konum ya da kazancını düşünerek seçeceğiniz meslek, bir ömür mutsuzluğu da beraberinde getirebilir.

Meslek seçiminde öne çıkan faktörlerden biri nedir? Böyle bir soruya verilecek cevap: Gençlerin kendisini ve hayattan beklentilerini çok iyi tanımlamasıdır. Bir diğeri de ilgi alanlarına uygun mesleklere yönelmiş olmasıdır. Bu iki faktör arasında uyum ne kadar üst düzey olursa sonuçlar da o kadar tutarlı olur.

İnsanın doğuştan getirdiği özellikleri ile çocukluk döneminde kazandığı bilinçaltının tesiriyle kişilikler ortaya çıkar. Kişiliklerin meslekle uyumlu olması, bireylerin yaptıkları işlerde daha verimli olmaları sonucunu doğuracaktır.

YARIDA KALAN EĞİTİMLERE SON

Kişilik meslek uyumu iyi örtüştürülürse kazanılan bölümlerin değiştirilmesi, okunan mesleklerin yapılmaması sorununa bir anlamda önceden çözüm bulunmuş olur. Gelişmiş ülkelerde yapılan psikolojik araştırmalarda mizaç ve karakterin kişiliğin oluşumunda etkisi ortaya konulmuştur. Kişilik doğuştan getirilen özellikler, karakter sosyal çevrenin kazandırdıkları olarak açıklanabilir. Bu iki önemli unsurla mesleki istek ve tatmin bir arada düşünülürse uyum sağlanmış olur. Bir öğrencinin iş yapma tarzı, potansiyelleri bir mesleğin yapılış şekli ile paralellik arz etmesi, mesleki başarıyı öne çıkaracaktır. Buradaki esas mesleki başarının yanı sıra mesleki doygunluk ve duygusal tatmindir. Kendisiyle barışık, mesleğin beklentilerine uygun hareket eden kişiler, yaptığı işi iyi yapar.

ÖSYM'YE NELER OLUYOR? / TURGAY POLAT'IN YAZISINI OKUMAK İÇİN TIKLAYIN!

Öğrenciler kendilerinin iş yapma tarzlarını veya hangi ortamda verimli çalışabileceklerini tespit edebilmişlerse bu, onların doğru meslekleri seçmeleri sonucunu doğurur. Birkaç örnek verecek olursak; yazılım mühendisi olmak isteyen bir öğrencinin odaklanma kabiliyetinin yüksek olması gerekir. Endüstri mühendisliği okumak isteyen bir öğrenci ile aynı özelliklerde olmaması gerekir.

Öğretmen olmak isteyen bir gencin, ikili ilişkilerde başarılı ve öncelikle insan odaklı düşünmesi gerekmektedir. Ama aynı şeyleri makine mühendisi için söylememiz doğru olmayacaktır.

SORUN CEVAPLAYALIM

- MF-4 başarı sıram 6.215. mühendislik bölümlerini istiyorum. İstanbul Teknik Üniversitesi Kontrol Mühendisliği Bölümü'nü tanıtırsanız sevinirim. Furkan Bilgin Kontrol mühendisliği bilgisayar mühendisliğinin alt dalıdır. Ülkemizde geçmişte ve bazı üniversitelerde halen bilgisayar mühendisliğinin alt dalı olarak eğitim vermekte iken İTÜ'de farklı program. Kontrol mühendisliği; elektrik, elektronik, mekanik ve bilgisayar tabanlı tüm endüstriyel üretim sistemlerinin ve hizmet sektörünün amaçlanan ve planlanan biçimde çalışmasını sağlayan bilgi ve teknolojileri üreten ve uygulayan bir mühendislik dalıdır.

- TM 1 puanım 368, başarı sıram 133.000. Dokuz Eylül İktisat'a yerleşme olasılığım nedir?

Bu yıl ÖSYM'nin verdiği öngörülere göre bu bölüme 117.000 öğrenciyi alacak. Ancak 2009 yılında son yerleşen öğrencinin başarı sırası 79.800. Bu durumda bence yerleşmen zor görünüyor. Ama ÖSYM'ye göre yerleşirsin.

- TM-1 den tercih yapmak istiyorum. Puanlarım aşağıdaki gibi. İşletme veya iktisat bölümü okumak istiyorum. Hangi üniversitelere girebilirim?

TM-1 415,133 0053865
TM-2 416,398 0046779
TM-3 416,794 0047677

Girmek istediğin bölümlerin puan türü TM-1. Bu durumda sen 53.865. olmuşsun. İstanbul, Bursa ve İzmir'deki üniversitelerin bölümlerine yerleşebilirsin.

- MF 1 puanım 477. MF4 puanım 475. Öğretmen lisesinden mezun olduğum için sıralamam 2.900. Lise matematik öğretmenliği ya da endüstri mühendisliği düşünüyorum. Yardımcı olur musunuz?

Endüstri mühendisliği programı MF-4 ile öğrenci almaktadır. Matematik öğretmenliği ise MF-1 ile öğrenci alır. Bu durumda matematik öğretmenliği ve ilköğretim matematik öğretmenliği programlarına MF-1 ek puanlı sıranla tercih yapabilirsin. Sıralaman da gayet iyi yerleşme şansın yüksek.

- Ben Dilek Aykanat. Sayısal mezunuyum, sözelden girdim. İstediğim bölümler ''reklamcılık, reklamcılık ve halkla ilişkiler, halkla ilişkiler ve tanıtım, halkla ilişkiler, radyo sinema televizyon.'' Puan ve sıralamam aşağıdaki gibi. Tercih sıralaması yapabilir misiniz ?

TS-1 puan 480,461 sıra 915
TS-2 puan 475,672 sıra 1913

Bu bölümler MF öğrencileri için alan dışı tercihe girer. Ancak başarı sıran çok çok güzel. Reklamcılık bölümü de çok tercih edilen bölümdür. Tercihlerinde istediğin yer olacaktır. Ancak Reklamcılık okurken eğitim veren hoca çok önemlidir. Tek geçerim Ali Atıf Bir hocanın öğrencisi olmalısın ve Bahçeşehir Reklamcılık bölümünü mutlaka yazmalısın.

- Elektrik mühendisliğinde okuyan birisi bilgisayar mühendisliğinde yan dal yaparsa bu kişi bilgisayar mühendisinin bilgisine sahip olabilir mi? Mezun olunca bilgisayar mühendisinin çalışma alanlarında çalışabilir mi? Ayrıca bilgisayar mühendisliği master eklenirse durum ne olur?

Harika bir soru. Tercih dönemlerinde sorulması gereken asıl soru bu zaten. Mühendislik programları son yıllarda dünyada ve ülkemizde bazı üniversitelerde ortak müfredat uygulamaya başladılar. Birçok üniversite ki mühendislik fakültesi tek olanlar ilk iki yıl aynı dersleri okutup daha sonra bölüm derslerine geçiyorlar. Ancak öğrenciler aynı dersleri gördükleri için genelde çift anadal programına katılıp iki programı birden bitiriyorlar.

- Kızımın puanları aşağıdaki gibi. İstanbul'da devlet üniversiteleri, İstanbul Üniversitesi iktisat veya işletme olabilir mi? Bize ilk 5 tercihinin nasıl olabileceğine ilişkin bir sıralama yapabilirseniz sevinirim.

Puan Başarı sırası
TM -1 402,101 72.420
TM - 2 407,479 57.605
TM - 3 411,050 53.662

İstanbul'da hukuk ve psikoloji gibi bölümlere yerleşmesi zor görünüyor. Ancak İstanbul işletme, iktisat, maliye, uluslararası ilişkiler, Marmara işletme, iktisat, kamu yönetimi gibi bölümlere yerleşebilir.

- MF -4 puanım 497, başarı sıram 17.801. Aklımda mühendislik var makine ya da elektrik elektronik. Bahçeşehir Üniversitesi burslu olabiliyor veya İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü düşünüyorum. İTÜ'nün tutma ihtimali de düşük ama tercihlerimde yer vereceğim yine. Bahçeşehir hakkında ciddi kaygılarım var. Ailem orta gelirli olduğundan oradaki öğrencilere uyum sağlayamam gibi düşünüyorum. Ayrıca kalırsam da orada devlet yurdunda kalacağım. Fen lisesi çıkışlıyım. Alternatif bölümlere de baktım. ODTÜ Metalurji ve Malzeme Mühendisliği'nin gelme ihtimali de yüksek görünüyor. Ancak bu bölümle ilgili kaygılarım var.

Aslında sorularının cevabını bulmuşsun. Neden çok güzel bölümleri Bahçeşehir gibi bir üniversitede okumak varken sıradan bölümler için zaman ve enerji kaybedesin ki. Hiç düşünmeden vakıf burslu yaz ve oku. Hiçbir zaman sorun yaşamazsın. Şu anda vakıf üniversitelerinde 15 bin burslu öğrenci okuyor. Herhalde onlar yanlış yapmamıştır. Sen tercihlerinde kimseden etkilenmeden düşündüğün yönde yap çok güzel bir eğitim alacaksın.