Eğitim Hakkı Platformu "www.af2008.org", “Üniversitelerden İlişikleri Kesilmiş Öğrencilerle İlgili Çalışma Raporu"nu sundu. - Eğitim Haberleri

7 Mayıs 2008 Çarşamba

Eğitim Hakkı Platformu "www.af2008.org", “Üniversitelerden İlişikleri Kesilmiş Öğrencilerle İlgili Çalışma Raporu"nu sundu.

Eğitim Hakkı Platformu "www.af2008.org", “Üniversitelerden İlişikleri Kesilmiş Öğrencilerle İlgili Çalışma Raporu"nu AKP Bitlis Milletvekili ve Eğitim Komisyonu üyesi Cemal Taşar'a sundu. Rapor, öğrencilerin büyük çoğunluğunun maddi ve sağlık sorunları nedeniyle okullarıyla ilişiklerinin kesildiğini ortaya koydu.
Eğitim Hakkı Platformu "www.af2008.org", AKP Bitlis Milletvekili ve Eğitim Komisyonu üyesi Cemal Taşar'ın isteği doğrultusunda ülke çapında binlerce kişinin katılımıyla bir anket düzenledi. Anketin sonuçlarını rapor dönüştüren www.af2008.org, Üniversitelerden İlişikleri Kesilmiş Öğrencilerle İlgili Çalışma Raporu'nu Taşar'a sundu. Taşar, raporu Başbakan Erdoğan'a ileteceğini bildirdi. 2 bin öğrencinin ayrıntılı durumlarının olduğu 80 sayfalık rapor ve yaklaşık 7 bin öğrencinin katıldığı anket, Türkiye'nin “af bekleyen öğrenci” haritası ortaya koydu.

EN BÜYÜK SORUN MADDİ İMKANSIZLIKLAR-

Rapora göre, okullarından ilişiği kesilmiş öğrencilerin büyük bir kısmı maddi sıkıntı çekiyor. Bu sıkıntılar zaman zaman okula gidemeyecek ya da kayıt yaptıramama boyutuna kadar ulaşıyor. Sıkıntılarla rağmen okula devam edebilenler ise maddi sorunların verdiği baskıyla okulda başarısız oluyor. Hem çalışıp hem de okumaya çalışan öğrenciler ise işyeri ile okul arasındaki zamanlama sorunları yüzünden okullarına ya hiç devam edemiyor, ya da eksik devam ediyor. Barınma, ulaşım gibi zorunlu giderler için gerekli masrafları karşılayamayan, burs alamayan öğrenciler, okulda istenilen başarıyı yakalayamıyor.

-SAĞLIK SORUNLARI ÖNEMLİ UNSUR-

Kendisinde ya da aile bireylerinin bir veyahut bir kaçında sağlık sorunları ortaya çıkması yine okula devam konusunda ve eğitiminde elde edeceği başarı konusunda belirleyici durumda. Sağlık sorunlarının önemli bir bölümü psikolojik ve uzun tedavi süreci gerektiriyor. Üniversitelerine bir taraftan devam edip bir taraftan da tedavisini sürdüren gençler okullarında başarısız oluyor. Psikolojik sebepler dışında patolojik sebeplere dayalı uzun süreli rahatsızlıkları olan öğrencilere de en fazla 2 yıl kayıt dondurma hakkı veriliyor. Devamında kayıt dondurma hakları olmadığı için eğitim hayatları bitmek zorunda kalıyor. Diğer göze çarpan nokta ise sağlık sorunları yaşayan gençler kayıt dondurmak yerine tedavi sürecinde okula devam etmeyi tercih ediyorlar. Bunun ana sebebi hayata bir an önce atılma telaşı. Bu telaş, gençlerin okuldaki başarı durumunu da etkiliyor.

-DİKEY GEÇİŞTE İNTİBAK SORUNU-

Ön lisans eğitimini tamamladıktan sonra Dikey Geçiş Sınavıyla lisans eğitimi almaya hak kazanan öğrencilerin, anlaşılmaz bir intibak süreci sonrası tek dersten bile başarısız olduklarında okullarından atılıyorlardı. Bu nedenle okullarından atılanların sayısı da azımsanmayacak kadar fazla. Aralık ayında Resmi Gazete'de yayımlanan kanun değişikliği sonrası artık intibak sürecinde olan öğrenciler 3 derse kadar başarısız olsalar dahi bir üst sınıfa geçebiliyorlar. Fazla ders yükünün intibak sürecinde öğrenciler üzerine bindirilmesi de başarısızlığı tetikleyen başka bir unsur oyarak görünüyor.

-EKONOMİK KRİZ ETKİLEDİ-

Rapora göre, 1999 ve 2001 ekonomik krizleri sonrası KKTV'de eğitim almakta olan bir çok gencin eğitimlerini yarıda bırakmalarına sebep olmuş. Kısıtlı imkanlarla Kıbrıs'ta üniversite eğitimi almak isteyen gençlerin bir çoğu ekonomik rahatlama amaçlı yapılan dövizdeki dalgalı kur uygulaması sonucu 1 gün içerisindeki ödeyecekleri harç miktarları 2'ye ya da 3'e katlandığı için bir çoğu son sınıf aşamasında okulunu yarım bırakarak Türkiye'ye dönmüşler.
Bir çok genç, 1999 Düzce ve Gölcük depremlerinden sonra hem maddi hem de manevi yıkıma uğramış. birçok yakınını kaybeden, sakat kalan yada çok uzun süreler tedavi gören bu öğrenciler 2000 yılı öğrenci affına söz konusu sebeplerden ötürü başvuramazken, 2005 yılında yapılan öğrenci affı ise bu gençleri kapsamadı.
Toplam 80 sayfalık raporda öğrencilerin okullarıyla ilişiklerinin kesilme nedenleri bir bir ortaya konuldu.

Hiç yorum yok: