Mühendis Mi Olacaksınız Yoksa Mendis Mi? - Eğitim Haberleri

31 Temmuz 2010 Cumartesi

Mühendis Mi Olacaksınız Yoksa Mendis Mi?

Anadolu insanı mühendise mendis der. Mendislere de çok saygı duyar.

Son zamanlarda o kadar yeni mühendislikler açıldı ki bizim halk bunları telafuz etmekte bile zorlanır oldu. Mekatronik, enerji sistemleri, yazılım, biyomühendislik, genetik, geomatik, proses, cevher, üretim, bu isimlerle mühendislikler var. Öğrenciler bu mühendisliklerin ne olduğunu bilmiyorlar. Ben iddia ediyorum bilseler başka mühendislik yazmazlar. Ben de bugün kısaca bu mühendisliklerden bahsedeyim istedim. Öğrencilere soruyorum 'Neden mekatronik mühendisliğini yazmıyorsun?'. Çocukların birçoğunda cevap aynı 'Ne olduğunu bilmiyorum ki yazayım.' İlginç değil mi? Benim üniversite sınavlarına girdiğim yıllarda en cazip mühendislik dalı makine mühendisliğiydi. Herkes onu yazardı. Çünkü bütün mühendisliklerin atası makine mühendisliği denirdi. Yıllar geçti aradan, mühendislikler bilimsel gelişmelere bağlı olarak artıkça arttı. Bazıları profesyonelleşmekten, bazıları yeni buluşlardan, bazıları da modadan doğdu. Şimdi tam 63 çeşit mühendislik dalı var üniversitelerimizde. Öğrenciler tercihlerde bunları ya tercih etmiyorlar ya da korkudan hiç yazmıyorlar. İŞ SORUNU YOK Ben biraz anlatayım bu mühendislikleri. Mekatronik mühendisliği her türlü karmaşık tasarım gerektiren mekanik, elektrik, elektronik ve optik bileşenlerden oluşan, elektronik alet ve iletişim sistemlerinin, tasarımını yapan, üretim teknolojilerini geliştiren, sistemler arası ilişki ve fonksiyonlarını kuran ve geçerli fiziksel kurallar içinde test eden kişidir. Kısacası akıllı makinelerin mühendisi yani makine ve elektronik birleşimi çağımızın en büyük mühendisi. İş bulma sıkıntısı hiç olmayan son derece güzel bir alan. Yazılım mühendisliği, bilgisayar programlarının tasarımı, geliştirilmesi, test edilmesi ve bakımı konularını ele alan mühendislik dalıdır. Diğer mühendislik dallarıyla karşılaştırıldığında çok yeni olan bu alanda sürekli yeni yöntemler geliştirilmekte ve çok hızla büyümektedir. Yazılım mühendisliği hayatımızın her alanında kullandığımız bilgisayar programlarını üreten alandır. Enerji sistemleri mühendisi, Her türlü enerjinin yeterli, kaliteli, sürekli, düşük maliyetli ve çevreyle uyumlu bir şekilde üretilmesi, tüketiciye sunulması ve ekonomik olarak kullanılması süreçlerini planlayan, projelendiren, uygulayan ve bu konuda strateji geliştiren kişidir. Şimdi bir düşünün ülkelerin yaşamı enerjiye bağlı, kişilerin yaşamı enerjiye bağlı ama o enerji artık kolay bulunmuyor. Enerji sistemleri mühendisliği bugünün ve yarının en önemli mühendisliğidir. HIZLI GELİŞEN SEKTÖR Geomatik mühendisliği coğrafi objelere ait bilgilerin toplanması, depolanması, işlenmesi, analizi, gösterimi ve kullanıma sunulması teknolojisidir. Dünyada en hızlı gelişen sektörler arasında yer alan geomatik teknolojisinin içerdiği konular arasında jeodezi, ölçme, fotogrametri, uzaktan algılama, coğrafi/arazi bilgi sistemleri, küresel konumlama sistemleri (GPS), kartoğrafya ve veritabanı sistemleri yer alır. İlginç bir alan İTÜ'nün son dönemdeki mühendislik dalı. Hepsini size tek tek anlatmam mümkün değil. Şunu da asla unutmayın mühendislik evrensel bir alandır. Mühendisler evrensel anlamda alanlarındaki gelişmeleri takip etmek durumundadırlar. Bu yüzden yabancı dille eğitim olmazsa olmazdır. Gençler eğer mühendislik okuyacaksanız bu yabancı dille olsun en azından siz yabancı dil bilmelisiniz. Bir de unutmadan sizi uluslararası mühendislerle buluşturacak ve uygulamanın içine sokacak üniversitede okumalısınız. Yoksa okumuş olmak için okur sonra da çaresizce iş ararsınız. Turgay Polat-akşam

Hiç yorum yok: