Özel Okulların Öğrenci Sorunu... - Eğitim Haberleri

3 Şubat 2010 Çarşamba

Özel Okulların Öğrenci Sorunu...

"Okulda Yenilenme" konulu sempozyumun açılışında, Özel eğitim kurumlarının sorunları ele alındı.
Sait GURSOY / SABAH
Özel okulların öğrenci sorunu Türkiye Özel Okullar Birliği tarafından düzenlenen "Okulda Yenilenme" konulu sempozyumun açılışında, bu eğitim kurumlarının sorunları ele alındı. Bunları sizinle paylaşmak istiyorum. Özel okullar, eğitim sistemimize çok yönlü katkı sağlayan kurumlar. Bu okullar eğitim kalitesinin artırılmasında önemli bir rol üstleniyor. Bence özel okullarımızın tamamına yakını, birçok Batı ülkesinde bulunmayan standartlara sahip. Ayrıca, bu okulların her yıl yapılan SBS ve ÖSS'de, ulusal ve uluslararası bilim olimpiyatlarında, sosyal ve sportif yarışmalardaki başarılarını da göz ardı etmemeliyiz. Özel okullar küresel ekonomik kriz ortamında, öğrenci sayısını 25 bin artırarak, 419 bine çıkardı. Bu başarı tabii ki kendiliğinden olmadı. Bu konuda oldukça maddi fedakârlıklar yapıldı. Özel okulların eğitime verdiği destek, devletimize ciddi anlamda katkı sağlıyor. Bu eğitim kurumları sadece okul yatırımı yapmada değil, eğitimdeki kaliteyi artırmada, iyi yetişmiş öğrenci profilini geliştirmede de önemli rol oynuyor. Bu okulların sınavlarda veya bilim, kültür, sanat, spor gibi alanlarda başarılı olan öğrencilere karşılıksız burs imkânı sağlandığını da unutmayalım. Dünyada özel okulculuk Türkiye'de özel okullarda okuyan öğrencilerin oranı, AB ülkeleri, Ortadoğu ve Eski Doğu Bloku ülkelerinin çok gerisinde. Dünyada özel okulculuk çalışmaları, Türkiye'ye göre çok daha gelişmiş seviyede. Fransa'da ilköğretimde öğrencilerin yüzde 18'i, öğretimde yüzde 31'i, Avustralya'da ilköğretimdeki öğrencilerin yüzde 31'i, orta öğretimdekilerin yüzde 27'si, Japonya'da ilköğretimdeki öğrencilerin yüzde 6'sı, orta öğretimdekilerin yüzde 30'u, Arjantin'de ilköğretimdeki öğrencilerin yüzde 21'i, orta öğretimdekilerin yüzde 29'u, İspanya'da ilköğretimdeki öğrencilerin yüzde 33'ü, ortaöğretimde yüzde 23'ü, ABD'de ilköğretim öğrencilerinin yüzde 10'u, ortaöğretimdeki öğrencilerin yüzde 9'u özel okullara gidiyor. Özel öğretimi, genel eğitimimiz içindeki payını 2014'e kadar yüzde 2.76'dan yüzde 5'e çıkarmalıyız.
Dünyada istisnasız tüm ülkeler özel öğretime mali destek sağlıyor. Ancak ülkemizde ne özel okullara, ne de velilere böyle bir mali destekte bulunulmuyor. Hatta velilerden alınan öğrenim ücretinin neredeyse üçte biri devlete ödeniyor. Bu okulların, eğitim-öğretim hayatlarına devam edebilmeleri için, öğrenci bulmaya ihtiyaçları var. Özel okullarda, 727 bin kontenjan bulunuyor. Bunun 400 bini dolu. Bursluluğu, diğer adıyla hizmet satın almayı, MEB'in bir kez daha düşünmesinde yarar var.

Hiç yorum yok: