Bilgiye ulaşma ve bilginin beceriye dönüştürülerek günlük yaşamda kullanılabilmesi için, eğitim sürecinde sosyal etkinliklere de yer verilmesi gerekir.
Bilgiye ulaşma ve bilginin beceriye dönüştürülerek günlük yaşamda kullanılabilmesi için, eğitim sürecinde sosyal etkinliklere de yer verilmesi gerekir. Sosyal aktivitelerle öğrencilere hayal bile edilemeyecek nitelikler kazandırılabili
Eğitimin en temel amacı, öğrencilere birey olma niteliklerini kazandırmak ve bu bireyleri hayata hazırlamaktır. Eğitim kurumlarının bu işlevini yerine getirebilmesi için öğretmenlerin bakış açısı, bilgi ve birikim konusunda donanımlı olması gerekir. Öğrencilerde istendik davranış değişikliği yapmayı hedefleyen eğitimciler, sahip oldukları vizyon ve taşıdıkları misyon bilinci ile hedeflerine daha kısa sürede ulaşabileceklerdir.
Geleneksel eğitimci portresinin karakteristik özelliklerinden birisi, öğrenme ve öğretme sürecinde müfredatı yetiştirme endişesidir. Bu endişeye kapı aralayan bakış açısı, belki de öğretimden eğitime geçilemeyişin temel sebebidir. Ezberci öğretimden işlevsel öğrenmeye geçmeyi engelleyen temel anlayış da bu olsa gerek. Alışılagelen öğretim anlayışı, öğrencilere mevcut bilgileri ezberletmekten öte bir şek kazandıramaz. Eğitimde çağdaş dünyanın takip ettiği strateji, yöntem, teknik ve taktiklerinin uygulanmaya başlaması gerekir. Eğitimciler, ellerindeki müfredatı bir yol haritası olarak görmeleri ve öğrencilerin edindikleri bilgileri beceriye dönüştürebilmelerinin ortamlarını hazırlama amacı taşımalıdırlar.
Sosyal aktivitelerin işlevi
Bilgiye ulaşma ve elde edilen bilgilerin beceriye dönüştürülerek günlük yaşamda işe yarayacak bir şekilde kullanılması için, eğitim sürecinde sosyal etkinliklere sık sık yer verilmesi gerekmektedir. Sosyal aktivitelerle öğrencilere hayal bile edemediğimiz nitelikler kazandırılabilir. Öğrencilerin müfredatta belirtilen kazanımların ötesinde nitelik kazanmalarına ve beceri geliştirmelerine ortam hazırlar. Okullarda bu amaçla yapılacak etkinlikler arasında belirli gün ve haftaların kutlama etkinlikleri (günün anlam ve önemini belirten yazı yazma, yazdığı yazıyla ilgili topluluk karşısında konuşma yapma, şiir okuma, skeç ya da parodide rol alma vb.), okul, sınıf gazete ve dergilerinde görev üstlenme, piyeste rol alma, şiir dinletilerinde şiir okuma, değişik konularda düzenlenen yarışmalara katılma, araştırma, gezi ve gözlem etkinliklerinde bulunma vb. sayılabilir. Sosyal aktivitelerle öğrencilere kazandırılacak niteliklerden bazıları şu şekilde sıralanabilir:
İletişim becerisi
Sosyal etkinlikte görev alan öğrenciler çevresindeki insanlarla sağlam bir iletişim kurabilme yeteneğini kazanırlar. Yanlış anlamalardan doğan iletişim kazalarına uğramazlar.
Öz güven duygusu ve sorumluluk alma bilinc
Etkinliklerde rol üstlenen bireylerin kendilerine olan güvenleri artar. Üstlendikleri görevleri yerine getirdikten sonra daha karmaşık, üst düzey görevlere talip olabilirler. Başarı başarıyı getirir. Öz güveni artan bireyler sorumluluk almaktan kaçınmazlar. Bu niteliği kazanan bireylerin hayatta başarılı olma konusunda büyük avantajlar elde ettiği unutulmamalıdır. Öğrencilere değişik sosyal etkinliklerle öz güven duygusu ve sorumluluk bilinci kazandıran eğitim kurumları, bireyleri hayata hazırlama konusunda büyük bir işlevi yerine getirmiş sayılırlar.
Sosyal ve toplumsal bilinç
Farklı etkinliklerde görev alan öğrencilerin sosyal ve toplumsal olaylara karşı duyarlılıkları artar. İyiyi kötüden, yararlıyı zararlıdan ayırarak tepki göstermekten ya da takdir duygularını dile getirmekten geri durmaz
Birlikte uyum içinde çalışma ve iş yaşamında başarı
İş ve sosyal yaşamda başarılı olmanın en temel şartlarından birisi içinde bulunduğu ortamda çevresindekilerle uyumlu olmaktır. Kaynaşma ve dayanışma ruhu içerisinde hareket edebilmek, nerede ve nasıl konuşup, nasıl davranacağını bilebilmek önemli özelliklerdendir. Bu özelliklerin kazanılmasında sosyal etkinliklerin önemi büyüktür.
İnisiyatif kullanabilme
Eldeki bilgileri doğru yorumlamak inisiyatif kullanarak doğru ve çabuk karar alabilmek bireylerin sahip olmaları gereken en önemli nitelikler arasındadır. Yine gözlemlenen olaylarla ilgili olarak sebep sonuç ilişkisi kurmak ve eldeki verilerden çıkarımlarda ve önsezide bulunabilmek önemli kişisel niteliklerdendir. Çevresinde olup bitenlere at gözlüğüyle bakmaktan kurtulan bireyler, maruz kalmaları muhtemel olan birtakım olumsuzlukları görerek önceden tedbir alabilirler.
Olaylara geniş ve farklı perspektiften bakabilme
Karşılaşılan durumların artıları ve eksilerinin iyi hesap edilerek isabetli tercihlerde bulunmak önemlidir. Olayları çok yönlü düşünerek uzun vadede sonuçlarının nasıl olacağını iyi hesap etmek gerekir. Bu ise olaylara farklı bakış açılarından bakmayı gerektirir.
Temel dil becerilerini geliştirebilme
Anlama ve anlatma alanları ve bu alanların üzerine inşa edildiği dört temel ayak olan okuma ve dinleme (anlama), konuşma ve yazma (anlatım) becerilerinin öğrenme ve öğretme süreci uygulamalarıyla geliştirileceği unutulmamalıdır. Sosyal etkinlikler bu becerileri kazandırılıp geliştirilecek önemli uygulama alanı olarak düşünülmelidir.
Görüldüğü gibi eğitimde sosyal aktivitelere yer vererek, öğrencilerin programlarda belirtilen temel becerileri edinmeleri sağlanmakta, hatta daha üst düzey becerileri kazanmalarına ortam hazırlamaktadır. Bu yüzden, eğitimcimler, sosyal etkinlikleri amaçsız bir eylem olarak görme anlayışından vazgeçip, öğrenme ve öğretme sürecinde mümkün olduğu kadar sosyal etkinliklere yer vermeli, öğrencilerin bilgiyi beceriye dönüştürmelerinin ortamını hazırlamalıdırlar.
Bu şekilde hareket ettiklerinde müfredatı yetiştiremeseler bile, eğitimin en temel amacı olan bireyi hayata hazırlama konusunda önemli bir görevi yerine getirdiklerini unutmamalıdırlar.
21 Temmuz 2008 Pazartesi
Öğrenci Bilgiyi Nasıl İçselleştirir?
Gönderen Adsız zaman: 02:35
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder