13 Temmuz 2009 Pazartesi

Nasıl Bir Okul Seçmeliyim?

Lise seçimi, en az üniversite kadar önem taşıyor. Birbirinden farklı okul türleri arasından doğru tercihi yapmak başarılı bir eğitim hayatının anahtarı.

Okul seçimi günümüzde en az üniversite tercihleri kadar önem kazandı. Lise seçimi, bir öğrencinin eğitim hayatının kilit noktası. Öğrencinin devam edeceği okulun eğitimi, fiziksel koşulları, sosyal etkinlikleri; kişisel özelliklerinin ve becerilerinin gelişmesinde önemli bir rol oynuyor. Gençlerin tercih yapabilecekleri pek çok okul türü bulunuyor. Bu nedenle öğrencinin, hangi okul türünün kendisine uygun olduğunu 'gerçekçi kriterler' doğrultusunda belirlemesi gerekiyor. Öğrencilerin seçebilecekleri temel lise türleri şöyle: Genel liseler, Fen liseleri, Fen ve Teknoloji liseleri, Sosyal Bilimler liseleri, Anadolu liseleri, Anadolu Öğretmen liseleri, Öğretmen liseleri, Meslek liseleri, Özel liseler MÜFREDAT İNCELENMELİ İlköğretim okulları ve genel liseler, fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, Anadolu liseleri, öğretmen liseleri, meslek liseleri, yabancı dille eğitim yapan özel okullar öğrencilerin tercih edebilecekleri belli başlı okul türlerini oluşturuyor. Özellikle bu lise türlerinden herhangi birini seçmek isteyen öğrenci, ilgili okuldaki eğitim müfredatını, ÖSS sonrası hangi yükseköğretim programlarına yönlendirdiğini araştırmalıdır. Lisenin, üniversite tercihlerine etkisi nedir? MEVCUT sistemde lise seçimi, üniversite tercihlerini de direkt olarak etkiliyor. Lise tercihlerini, öğrencinin sadece dört yıl eğitim alacağı kurum olarak değerlendirmek yerine, öğrencinin bundan sonraki tüm yaşamına şekil verebilecek bir seçim olduğunu unutmamak gerekiyor. Tercih yaparken bunlara dikkat Fiziki yapı: Fiziki yapı eğitim kalitesini ve öğrencinin sosyal gelişimini birebir etkiler. Dersliklerin büyüklüğünün öğrenci sayısı ile orantılı olması, eğitimin kalitesi için en önemli etkendir. Çok kalabalık, öğrencinin kendi görüşlerini iletmek ve öğretmenle birebir iletişim kurmasını engelleyecek sınıflar, öğrencinin akademik gelişimine olumsuz yönde etki yapar. Ayrıca öğrencilerin sosyal özelliklerini geliştirebileceği ve bağımsız bir birey olmasını sağlayacak etkinliklere katılabileceği spor alanlarının olması, öğrendiklerini kullanmasını ve pekiştirmesini sağlayacak laboratuvarların okulda yer alması önemlidir. Bir okulun fiziksel yapısı her zaman eğitimi güçlendirici ve destekleyici olmalıdır. Eğitim-öğretim özellikleri: Öğretmen kadrosunun niteliği, okulun ÖSS ve diğer akademik alanlardaki başarısı okulun eğitim-öğretim düzeyi hakkında fikir verir. Yabancı dil eğitimi gençlerin çağı yakalaması için önemlidir. Bu yüzden özellikle yabancı dilde eğitim veren lise türlerinden herhangi birini seçecek olan öğrencilerin, ilgili okuldaki yabancı dil öğretmen kadrosunun niteliğine ve yabancı dilde yapılan etkinliklere dikkat etmesi gerekir. Destek hİzmetler: Okulun rehberlik servisinin çalışmaları öğrencinin sosyal ve zihinsel gelişimi için önemlidir. Özellikle mesleki rehberlik çalışmalarının yapılması, öğrencinin bundan sonraki eğitim yaşamını sağlıklı bir şekilde yönlendirebilmesini sağlar. Okul idarecilerinin ve rehber öğretmenlerin velilerle iletişimi, eğitimin desteklenmesi için önemli kriterlerden biridir. Öğrencinin sosyal becerilerinin gelişmesini sağlayacak olan kulüp çalışmalarının ve eğitsel kol faaliyetlerinin aktif olarak sürdürülmesi önemlidir. Genellikle dersleri engelleyici olarak düşünülen bu tür faaliyetler kişinin sorumluluk alma, takım çalışmasına uyum sağlama, kendi güçlü ve zayıf yanlarını tanımasına fırsat verir. Eğitim programının içinde sistemli bir şekilde yer verilen bu tür faaliyetler eğitimi destekler. Kariyer basamaklarının ilk adımı İyi bir lise eğitimi öğrencilerin iyi bir üniversite eğitimine ve başarılı bir meslek yaşamına sahip olabilmeleri için ilk basamaktır. Bu yüzden lise tercihini yaparken öğrenci ve ailenin iyi bir araştırma yapması gerekmektedir. Öğrencinin gelecekten beklentileri ve kişilik yapısına uygun bir tercih kariyer adına büyük önem taşımaktadır.

Devlet Okulları Niye Başarısız?

Eğitim Sen Genel Başkanı İsmail Koncuk, dün açıklanan Seviye Belirleme Sınavı sonuçlarının kaygı verici olduğunu söyledi.

Türk Eğitim Sen Genel Başkanı İsmail Koncuk "Sınavda 33 bin 150 ilköğretim öğrencisi aday puan barajını aşamamıştır. Ayrıca ilk üç dereceyi özel okullarda okuyan öğrenciler paylaşmıştır. Bu durum akıllara devlet okullarının nerede olduğu sorusunu getirmektedir" dedi. "Kendi yağıyla kavrulan, çoğu zaman boya-badana parasını, karne parasını bile veliden temin eden, öğretmenlerinin kalabalık sınıflara ders anlatmak zorunda kaldığı devlet okullarının yığınla sorunu varken, başarı sağlayamaması şaşırtıcı değildir" diyen Koncuk, şunları kaydetti: "İlköğretim ve ortaöğretim programları yeniden ele alınmalı, çağdaş, bilimsel, ezbercilikten uzak bir sistem oluşturulmalıdır. Okullardaki derslik, öğretmen, laboratuvar, bilgisayar açığı giderilmelidir. Öğrencilerin dershanelere bağımlılığı azaltılmalıdır. Okul aile dayanışması sağlanmalıdır. Öğretmen yetiştirme sistemi sorgulanmalıdır. Öğretmenler hizmet içi eğitimden geçirilmelidir. Milli Eğitim Bakanlığı sadece Seviye Belirleme Sınavına eksenli bir şura yapmalı, ortaöğretime geçiş modeli yeniden ele alınmalıdır. Ortaöğretime de yeniden şekil verilmelidir."

Avrupa'nın En Ekonomik Aracı

Sakarya Üniversitesi'nde oluşturulan takım bir litre benzinle 568 km gidebilen hidrojen yakıtlı araç geliştirdi.

Öğrenciler, Uluslararası Çevreci Araç yarışmasında Avustralya'daki 3000 km'lik parkuru sadece 3 litre hidrojen tüketerek geçmek istiyor. Popsci.com isimli sitede yer alan habere göre, karbon fiber kafesten oluştuğu için çok hafif bir araç olan Sahimo sadece 110 kg. öğrenciler, yapılacak geliştirilme çalışmalarıyla ve özel ekipmanlarla 1000 km'de 1 litre tüketir hale getirmek için çalışıyorlar. Sahimo'nun tek problemiyse ucuz olmaması. 170 bin dolar değerindeki aracın üretimi de uzun bir süre alıyor. Bu nedenle öğrenciler, aracı Ekim ayındaki yarıştan önce geliştirebilmek için sponsor arıyorlar. Daha önce Shell'in düzenlediği Eco Marathon yarışmasında üçüncü olan Sahimo, Sakarya Üniversitesi öğrencileri tarafından geliştirildi. Bu yıl geliştirilen araç artık 1 litre hidrojen ile 568 km yol yapabiliyor. Bu nedenle, Avrupa'nın en ekonomik aracı olarak gösteriliyor.

ÖSS Birincisine Otomobil

Fen Lisesi yönetimi, ÖSS sözel-1 ve eşit ağırlık-1 türünde Türkiye birincisi, sayısal-1'de ikinci olan öğrencisi Mustafa Öztürk'e hediye otomobil .

Kayseri Özel Hisarcıklıoğlu Fen Lisesi yönetimi, ÖSS sözel-1 ve eşit ağırlık-1 türünde Türkiye birincisi, sayısal-1'de ikinci olan öğrencisi Mustafa Öztürk'e otomobil hediye etme sözü verdi. Kayseri Milli Eğitim Müdürü Erdoğan Ayata, Hisarcıklıoğlu Fen Lisesinin bağlı olduğu Atlas Eğitim Kurumları Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Yetkin ve öteki idarecilerle Mustafa Öztürk ve ailesini okulda kabul ederek, kutladı. Milli Eğitim Müdürü Ayata, burada yaptığı konuşmada, Kayseri'nin ÖSS başarı sıralamasında daha önce 36. basamakta yer aldığını, son yıllarda eğitime verdikleri önemin artmasıyla birlikte başarının hızla yükselerek bu yıl 2. sıraya yerleştiklerini söyledi. Öğrencinin başarısında öğretmenin önemli etkisi bulunduğuna dikkat çeken Ayata, Kayseri'deki 11 bin öğretmenden 6 bini ile yüz yüze görüşerek onları motive ettiklerini, ardından da başarı geldiğini belirtti. ÖSS'de Kayseri'den Türkiye birincisi çıkmasının gururunu yaşadıklarını bildiren Ayata, emeği geçen herkese teşekkür etti. Atlas Eğitim Kurumları Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Yetkin de okullarından Türkiye birincisi çıkardıkları için gurur duyduklarını belirterek, şöyle dedi: ''Yıllardır öğrencilerimize, dereceye girmeleri durumunda ödüllendireceğimizi, Türkiye birincisi olana da otomobil hediye edeceğimizi söylüyorduk. Otomobil hediye etmek, bu yıla kısmet oldu. Mustafa Öztürk'e önümüzdeki günlerde bir otomobil hediye edeceğiz.'' Mustafa Öztürk ise disiplinli ve planlı çalışması sonucu bu başarıyı ifade ederek, şöyle konuştu: ''Başarımda emeği geçen aileme, ilköğretimden liseye kadar bana eğitim veren tüm öğretmenlerime teşekkür ediyorum. Dereceye girmek, çok büyük bir gurur kaynağı. Sayın Cumhurbaşkanımız, Enerji Bakanımız Taner Yıldız ve TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu beni telefonla arayarak, tebrik etti.'' Konuşmaların ardından Mustafa Öztürk ve babası Mehmet Öztürk'e plaket verildi. Okul Aile Birliği ve öğretmenler, başarılı öğrenciye altın hediye etti.

ÖSS Birincisine Otomobil

Fen Lisesi yönetimi, ÖSS sözel-1 ve eşit ağırlık-1 türünde Türkiye birincisi, sayısal-1'de ikinci olan öğrencisi Mustafa Öztürk'e hediye otomobil .

Kayseri Özel Hisarcıklıoğlu Fen Lisesi yönetimi, ÖSS sözel-1 ve eşit ağırlık-1 türünde Türkiye birincisi, sayısal-1'de ikinci olan öğrencisi Mustafa Öztürk'e otomobil hediye etme sözü verdi. Kayseri Milli Eğitim Müdürü Erdoğan Ayata, Hisarcıklıoğlu Fen Lisesinin bağlı olduğu Atlas Eğitim Kurumları Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Yetkin ve öteki idarecilerle Mustafa Öztürk ve ailesini okulda kabul ederek, kutladı. Milli Eğitim Müdürü Ayata, burada yaptığı konuşmada, Kayseri'nin ÖSS başarı sıralamasında daha önce 36. basamakta yer aldığını, son yıllarda eğitime verdikleri önemin artmasıyla birlikte başarının hızla yükselerek bu yıl 2. sıraya yerleştiklerini söyledi. Öğrencinin başarısında öğretmenin önemli etkisi bulunduğuna dikkat çeken Ayata, Kayseri'deki 11 bin öğretmenden 6 bini ile yüz yüze görüşerek onları motive ettiklerini, ardından da başarı geldiğini belirtti. ÖSS'de Kayseri'den Türkiye birincisi çıkmasının gururunu yaşadıklarını bildiren Ayata, emeği geçen herkese teşekkür etti. Atlas Eğitim Kurumları Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Yetkin de okullarından Türkiye birincisi çıkardıkları için gurur duyduklarını belirterek, şöyle dedi: ''Yıllardır öğrencilerimize, dereceye girmeleri durumunda ödüllendireceğimizi, Türkiye birincisi olana da otomobil hediye edeceğimizi söylüyorduk. Otomobil hediye etmek, bu yıla kısmet oldu. Mustafa Öztürk'e önümüzdeki günlerde bir otomobil hediye edeceğiz.'' Mustafa Öztürk ise disiplinli ve planlı çalışması sonucu bu başarıyı ifade ederek, şöyle konuştu: ''Başarımda emeği geçen aileme, ilköğretimden liseye kadar bana eğitim veren tüm öğretmenlerime teşekkür ediyorum. Dereceye girmek, çok büyük bir gurur kaynağı. Sayın Cumhurbaşkanımız, Enerji Bakanımız Taner Yıldız ve TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu beni telefonla arayarak, tebrik etti.'' Konuşmaların ardından Mustafa Öztürk ve babası Mehmet Öztürk'e plaket verildi. Okul Aile Birliği ve öğretmenler, başarılı öğrenciye altın hediye etti.